Economie

Doorbraak Heineken bij overname

AMSTERDAM (ANP) - Bierbrouwers Heineken en Carlsberg hebben een doorbraak bereikt in de poging de Britse branchegenoot Scottish & Newcastle (S&N) in te lijven.

18 January 2008 10:45Gewijzigd op 14 November 2020 05:28

De bedrijven praten met elkaar over een overnamebod van 800 pence per aandeel, ofwel 7,8 miljard Britse pond (circa 10,5 miljard euro).„Het is echt een opening van de gesprekken”, aldus een woordvoerster van Heineken donderdag. „We hebben eerder drie voorstellen gedaan die niet tot gesprekken hebben geleid.”

Het Britse Takeover Panel, dat toeziet bij overnames, heeft het consortium inmiddels drie dagen uitstel verleend voor het uitbrengen van een formeel bod. Het Nederlands-Deense duo had hierom verzocht om een boekenonderzoek bij S&N te kunnen doen. Heineken en Carlsberg moeten hun bod nu uiterlijk volgende week donderdagmiddag om 12.00 uur kenbaar maken.

S&N verwierp eerder het indicatieve bod van zijn twee belagers van 780 pence per aandeel. De mogelijke verhoging van het bod met 20 pence wordt volledig betaald door het Deense Carlsberg. Op het nieuws verloor de beurskoers van Carlsberg 6,4 procent. In Amsterdam won Heineken 2 procent. Het aandeel S&N profiteert met een stijging van 5,5 procent.

De Britse bierbrouwer heeft zich de afgelopen maanden hevig verzet tegen een overname door Heineken en Carlsberg, en heeft tot drie keer toe een bod afgewezen. Het bedrijf liet bij het vorige bod weten pas om de tafel te gaan zitten met zijn belagers als er een bod van minstens 800 pence op tafel komt. Het consortium bleef ondertussen onderstrepen geen vijandig bod te willen uitbrengen op S&N.

De belangstelling van Heineken en Carlsberg voor het Britse S&N werd op 17 oktober van afgelopen jaar bekend na bemoeienis van de Britse beursautoriteiten. Op geruchten in de markt was de koers van S&N flink omhoog geschoten. S&N was destijds echter nog niet op de hoogte van de plannen.

Heineken heeft zijn oog laten vallen op de Britse activiteiten van S&N en die op andere Europese markten. Ook is de Nederlandse brouwer geïnteresseerd in de activiteiten van S&N in de opkomende biermarkt India. Carlsberg wil de Russische belangen. De Denen hebben al een samenwerkingsverband met S&N in Rusland.



Heineken: Tiger

AMSTERDAM (ANP) - Heineken is de meest internationale brouwerij ter wereld. Er zijn weinig landen in de wereld waar het biermerk niet verkrijgbaar is.

Het bedrijf Heineken ontstond in 1863 toen Gerard Adriaan Heineken brouwerij ”De Hooiberg” in Amsterdam kocht. Na een aantal jaren breidde de brouwerij uit en werd de naam gewijzigd in Heinekens Bierbrouwerij Maatschappij.

De eerste buitenlandse vestiging van Heineken kwam in Singapore te staan. Hier verkocht het bedrijf bier onder de naam Tiger. Hierna volgden Indonesië, Belgisch-Kongo en Egypte.

Heineken, dat inmiddels bijna 60.000 werknemers telt, is in de loop der tijd uitgegroeid tot een sterk merk. Bekende slogans uit de keuken van het bedrijf zijn ”Heerlijk, helder, Heineken” en het recente ”Biertje?”.

Het bedrijf heeft 115 brouwerijen in 65 landen. Heinekens belangrijkste markt is Europa, waar het concern meer dan de helft van zijn bier verkoopt.

S&N: Baltika

AMSTERDAM (ANP) - Scottish & Newcastle is een van de grootste bierbrouwers ter wereld. Slechts zes bedrijven verkopen meer liters bier per jaar.

Het bedrijf heeft een leidende marktpositie in vijftien landen, waaronder Groot-Brittannië, India, Rusland, Frankrijk, de Baltische staten en Kazachstan.

S&N verkoopt onder meer Kronenbourg, Foster’s en Baltika en heeft daarmee drie merken uit de Europese top tien van meest gedronken biertjes in handen.

S&N behaalde in 2006 een omzet van 3,33 miljard pond sterling (4,78 miljard euro). Het operationeel resultaat was 260 miljoen pond.

Bij S&N zelf werken circa 15.000 mensen. Verder werken nog eens 15.000 mensen bij joint ventures in Oost-Europa en 7000 in Azië.

S&N ontstond in 1960 uit een fusie tussen Scottish Brewers en Newcastle Breweries. Beide bedrijven waren zelf al het resultaat van fusies tussen kleine Schotse brouwerijen die in de zeventiende en achttiende eeuw waren opgericht.

S&N breidde zijn activiteiten in de jaren zestig en zeventig gestaag uit.

Carlsberg: Tuborg

VALBY (ANP) - Het allereerste Carlsbergbiertje werd gebrouwen op 10 november 1847.

Dat was het werk van de oprichter van het concern, J. C. Jacobsen, die de onderneming vernoemde naar zijn zoon Carl. Tegenwoordig is Carlsberg een bedrijf met bijna 32.000 mensen in dienst.

Carlsberg richt zich met name op de productie, verkoop en marketing van bier. Hiermee wordt ongeveer 70 procent van de omzet behaald. De onderneming is echter ook actief in de productie van frisdrank en water. Het hoofdkantoor staat in Valby.

In Nederland is de brouwer met name bekend van het gelijknamige merk en het biertje Tuborg. Maar het Deense bedrijf verkoopt ook bier met minder bekende namen zoals Holsten en Falcon. Hoewel Tuborg in landen over de hele wereld zit, ligt de nadruk van de activiteiten in Europa, de Baltische staten en Azië.

Vorig jaar verkocht Carlsberg 13,3 miljoen hectoliter bier. Daarmee is het concern achter Heineken de op vier na grootste brouwer ter wereld.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer