Run op hybrides
Hybride auto’s vliegen als warme broodjes over de toonbank. De extra financiële voordelen die de overheid in stelling brengt, lokken veel leaserijders en particulieren naar deze zuinige modellen. Honda- en Toyotadealers zijn er goed mee.
De Civic Hybrid staat bij Auto Amersfoort letterlijk in de etalage. Een sterke troef stop je immers niet weg in een hoekje. Overigens valt nauwelijks op dat deze Honda onderhuids een bijzondere technologie herbergt. Alleen het plaatje met de aanduiding ”hybrid” onder het rechterachterlicht spreekt boekdelen. Ook binnen in het voertuig zitten geen toeters en bellen die de automobilist erop wijzen dat hij milieuvriendelijker bezig is dan zijn medeweggebruikers in een middenklasser. Best mooi, die bescheidenheid.Ronald van Wolfswinkel en Gerbrand Reijnoudt, respectievelijk vestigingsmanager en verkoper van Auto Amersfoort, zijn dik tevreden. Vorig jaar brachten ze 33 Honda Civics Hybrid aan de man, 25 procent van het totaalaantal verkochte auto’s van deze vestiging. Woensdag stond de teller al op 37 stuks. Ze hopen er dit jaar honderd te slijten.
De dealer in Amersfoort loopt hiermee in de pas met de collega’s elders in het land. „In 2006 verkochten we landelijk 450 hybrides, vorig jaar 1023”, aldus Leo Jegen, manager public relations van Honda Nederland. „Omdat er tussen begin januari en afgelopen woensdag al 152 auto’s zijn geregistreerd en er 97 kentekens zijn aangevraagd, hebben we de verwachtingen voor dit jaar opgeschroefd van 1500 naar 2000 stuks.”
De Civic Hybrid verbruikt in de praktijk gemiddeld 1 liter op 18 kilometer, rekent Van Wolfswinkel voor. „Dat is vergelijkbaar met de dieselvariant. Laatstgenoemde stoot echter 135 gram CO2 per kilometer uit, terwijl de Hybrid op 109 blijft steken. Daardoor valt de Hybrid in de categorie zeer zuinige auto’s, met alle voordelen van dien.”
Persoonlijk tintje
De financiële meevallers zijn de belangrijkste reden voor de meeste leaseklanten om voor de 24.090 euro kostende Civic Hybrid te kiezen. Dat het een schonere auto betreft, vinden ze mooi meegenomen, merkt Reijnoudt. „Ze krijgen dankzij de voordelen meer auto voor minder geld. Veel leaserijders gebruiken de ontstane financiële ruimte voor de aanschaf van extra’s als navigatie, leren interieur of andere velgen om de auto hiermee een persoonlijk tintje te geven.”
Hybride auto’s hebben het suffige imago van zich afgeschud, denkt Reijnoudt. „Ze zijn fraai vormgegeven. Daar komt bij dat groen en schoon tegenwoordig breed gewaardeerd wordt.” Zo’n 70 procent van de Amersfoortse hybrides komt in handen van leaserijders. Klanten moeten iets meer geduld hebben dan in het verleden, want de levertijd is van twee weken opgelopen tot zes à tien weken.
Zuiniger
De Civic Hybrid beschikt over een 1.3 liter benzinemotor met een vermogen van 95 pk en een elektromotor die 20 pk levert. De accu’s van de elektromotor zitten achter de rugleuning van de achterbank. Deze bank is daardoor niet neer te klappen om de laadruimte te vergroten. Naast deze „beperking” weet Van Wolfswinkel slechts één nadeel te noemen: „De Hybrid mag niets trekken. Geen caravan, maar ook een aanhangwagen is taboe, vanwege mogelijke oververhitting van het elektrosysteem.”
Reijnoudt: „Verder zijn er enkel voordelen. Over het hele snelheidsbereik wordt de benzinemotor bij elke acceleratie geassisteerd door de elektromotor. Bij constante snelheden tot 55 km/h kan de elektromotor het alleen af. Tijdens lange ritten is de Hybrid aanzienlijk zuiniger dan vergelijkbare auto’s in z’n klasse. De accu’s laden zich bij elke vertraging van de auto op. De energie die bij het remmen normaal gesproken verloren gaat, wordt opgeslagen. Staat de auto stil dan slaat de motor af. Laat de bestuurder het rempedaal los om weer weg te rijden, dan komt de motor weer in actie.” Over de hybridetechnologie hoeven kopers zich voorlopig ook geen zorgen te maken. „Honda geeft 8 jaar garantie.”
Verschuiving
Ook de mensen van Toyota wrijven zich in de handen. De verkoop van de hybride Prius (vanafprijs 25.095 euro) verloopt prima. „Vorig jaar werden 3500 koopcontracten getekend, in 2006 1600 stuks”, aldus Guido Roozekrans van importeur Louwman & Parqui. „Deze maand zijn er 99 geregistreerd. Op hoeveel auto’s we eind 2008 zitten, vind ik moeilijk aan te geven. In elk geval minstens 4000. De levertijd bedraagt momenteel vier maanden. Er is wereldwijd een enorme vraag. Elke Prius die gemaakt wordt, heeft al een koper.”
Roozekrans ziet een verschuiving in de belangstelling optreden. „Tot voor kort was 75 procent van de mensen die een Prius kochten particulier. Inmiddels is de verhouding tussen de particuliere en zakelijke rijder fiftyfifty.”
Honda en Toyota zijn niet de enige die met hybrides schermen. De Lexuscollectie bevat drie modellen, de LS600H, de GS450H en de RX400H, die alle een C-label hebben. Ze vallen daardoor niet in de categorie zeer zuinig.
„Hummerverkoop blijft gelijk”
Niet alleen zuinige types mogen zich in een toegenomen belangstelling verheugen. Ook Hummers, die een flinke slok lusten, zijn momenteel in trek. Mensen die voor 1 februari hun handtekening onder een koopcontract zetten besparen namelijk een leuk bedrag. Op de robuuste H2 (prijskaartje 84.355 euro) een slurptaks van ruim 19.500 euro, op de kleinere H3 (49.950 euro) een CO2-toeslag van 10.000 euro.
„Jaarlijks leveren we in Nederland circa 100 Hummers af, 25 H2’s en 75 H3’s”, weet Dick Braakhekke, directeur public relations van Hummer Europa. „Dit jaar tekent zich een verschuiving in de verkooppiek af, want op dit moment zijn er al 15 H2’s besteld. Dealers melden ook een toegenomen belangstelling voor de H3, maar over exacte cijfers beschik ik niet.”
Hummer denkt niet dat de overheidsmaatregelen de verkoopcijfers negatief beïnvloeden. „Ik verwacht geen schokkende dingen, misschien leveren we dit jaar vijf auto’s minder af. Maar het blijft natuurlijk koffiedik kijken. Is iemand straks de held omdat hij bijna 20.000 euro extra voor een H2 wil betalen of kijkt de buurt hem scheef aan als hij met zo’n auto de straat in komt rijden?”
Op het vervuilende imago van Hummer valt overigens het nodige af te dingen, vindt Braakhekke. „Als het over vervuiling gaat, neemt menigeen al snel het woord Hummer in de mond. Maar de gemiddelde Hummereigenaar rijdt 16.000 kilometer per jaar, tegenover de 50.000 kilometer van de gemiddelde zakenman. Een in Amerika verschenen ”Dust-to-Dustrapport” belicht de levenscyclus van auto’s, van productie tot recycling. Een Hummer vervuilt volgens dit onderzoek minder dan een Toyota Prius, onder meer omdat het vervaardigen en afbreken van de accu’s voor de hybride auto bijzonder milieubelastend is.”
Ook Hummer is druk met het milieu bezig, benadrukt Braakhekke. „Over twee jaar kan de klant kiezen uit een Hummer op biobrandstof of op benzine.”
Wijzigingen
De regering prikkelt mensen voor schone en zuinige auto’s te kiezen en bedacht daarvoor het volgende:
Bijtelling voor privégebruik zakenauto van zeer zuinige auto’s (CO2-uitstoot maximaal 110 gr/km bij benzine en 95 gr/km bij diesel) is 14 procent in plaats van 25 procent. Per 1 januari.
De bonus op hybride auto’s met een A- of B-label stijgt van respectievelijk 6000 naar 6400 euro en van 3000 naar 3200 euro. Per 1 februari.
Afhankelijk van het energielabel neemt de korting dan wel de toeslag op de BPM toe. Per 1 februari.
Bezitters van zeer zuinige auto’s betalen 50 procent minder wegenbelasting. Per 1 april.
De CO2-toeslag of ”slurptaks”: 110 euro per extra gram CO2 boven 232 gr/km (benzine) en 192 gr/km (diesel). Per 1 februari.
Een bonus-malussysteem voor fijnstofuitstoot (roetdeeltjes) van diesels. Geen roetuitstoot betekent een BPM-bonus van 900 euro. Per milligram fijnstof daalt het bonusbedrag met 200 euro. Een roetuitstoot van 5 mg/km zorgt dus voor een toeslag van 100 euro. Per 1 april.