Aquapol: smokkelroutes verlegd
ROTTERDAM (ANP) – De groei van de Europese Unie brengt onder meer met zich mee dat smokkelroutes verlegd worden. De Europese waterpolitie Aquapol ziet bijvoorbeeld heroïne uit Afghanistan via de Zwarte–Zee op het Europese vasteland aankomen.
Dat zei president Jan Struijs van Aquapol donderdag in Rotterdam. Ook bij illegale sigaretten en namaak–merkartikelen ziet de waterpolitie dat smokkelaars nieuwe routes uitproberen.Om deze en andere vormen van criminaliteit beter in kaart te brengen en aan te pakken, houdt Aquapol dit jaar 25 acties in diverse zeehavens, op zee en op binnenwateren. De veiligheid op het water speelt in die acties ook een grote rol. De deelnemende instanties letten er bijvoorbeeld op dat vaar– en rusttijden in acht worden genomen.
Twee aandachtspunten van Aquapol zijn de smokkel van illegale sigaretten, die jaarlijks met circa 10 procent groeit, en diefstal van particuliere vaartuigen. Volgens Struijs is de sigarettenhandel door almaar stijgende sigarettenprijzen in Europa bijzonder lucratief voor criminelen. Bovendien: „elke haven van een beetje aanzien verdienen rond de 15 miljoen euro per jaar aan deze handel", aldus Struijs.
Diefstal van particuliere boten heeft de aandacht van de Europese waterpolitie, omdat smokkelaars die vaartuigen veelal gebruiken voor hun activiteiten. Jaarlijks worden ongeveer 10.000 schepen gestolen. Momenteel lopen diverse onderzoeken naar de criminelen achter de sigarettenhandel en handel in vervalste merkgoederen.
De uitbreiding van de EU heeft de taak van de waterpolitie complexer gemaakt, zei Struijs. De niveaus en werkwijze van politie– en inspectiediensten en wetgeving zijn niet in alle landen hetzelfde. De diverse landen werken eraan om dat gelijk te trekken. Ook heeft Aquapol het druk met de toegenomen vraag naar expertise omtrent criminaliteit en veiligheid op het water.
Een van die vragen kwam uit de Roemeense Zwarte–Zeehaven Constanca, sinds vorig jaar een van de toegangspoorten tot de vrijhandelszone van de EU. Na de zomer begint daar een Aquapol–project dat twee jaar duurt, waarbij diverse politiedeinsten samenwerken met de havenautoriteiten.