Binnenland

Urk heeft meer dan vis in de aanbieding

URK - De gemeente Urk wil zich beter in de kijker van het bedrijfsleven en het toerisme plaatsen. Wethouder Koffeman (ChristenUnie): „De kerken zouden bijvoorbeeld een kerkenroute kunnen uitzetten.”

Regioredactie
17 January 2008 09:56Gewijzigd op 14 November 2020 05:27

Uit onderzoek blijkt dat Urk vooral bekend is om zijn vis en zijn klederdracht, aldus de wethouder. Maar volgens hem heeft de gemeente meer te bieden. „We hebben niet alleen vis, we hebben ook goede horecavoorzieningen en we scoren op culinair gebied goed. Urk heeft bovendien de watersporters veel te bieden.”Om meer toeristen naar Urk te trekken, is de gemeente woensdag een campagneoffensief gestart. Zo verschijnt deze maand een nieuw glossy magazine, het Urk Magazine, dat vier keer per jaar uitkomt. Het eerste exemplaar van het tijdschrift wordt huis aan huis in Urk verspreid. Centraal staat dit keer het thema Urk culinair. Vanaf woensdag zijn twaalf vrachtwagens, eigendom van diverse Urker bedrijven, op weg met wervende teksten op de aanhangers.

Ter voorbereiding van de campagne is door TNS NIPO onder 600 Nederlanders onderzoek verricht naar het imago van Urk in Nederland. Daaruit blijkt dat Urk door veel Nederlanders wordt geassocieerd met vis en klederdracht. Anderen denken bij het noemen van de plaats aan „het Urker Mannenkoor, de „paling” en „het IJsselmeer.” De helft van de Nederlanders is wel eens in Urk geweest, vooral onder de 55-plussers is de plaats populair.

Volgens de onderzoekers is het opvallend dat bijna niemand uitgesproken positief of negatief over Urk oordeelt. „Een enkeling gebruikt woorden als leuk en popperig. Degenen die zich negatief uitlaten over Urk wijzen op het gebruik van drugs of noemen de inwoners „bekrompen, hypocriet en stijf”, aldus het rapport. „Urk wordt beschouwd als een dorp van vissers, met traditionele en strengchristelijke inwoners.” Mensen die nooit in Urk zijn geweest oordelen minder positief dan mensen die er wel zijn geweest.

Koffeman vindt niet dat Urk het christelijke imago hoeft te veranderen om zo meer toeristen te trekken. „Dat mensen ons als strengchristelijk kwalificeren, is aan hen. Zelf hebben wij voor onze eigen identiteit waardering. Misschien is het wel goed dat de kerken op Urk zichzelf nadrukkelijker dan voorheen presenteren aan toeristen en dagjesmensen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door een kerkenroute uit te zetten.”

Volgens Koffeman heeft Urk daarnaast veel in huis voor bedrijven die zich er vestigen. „We hebben een jonge beroepsbevolking: 50 procent van de inwoners is jonger dan 24 jaar. Er is een goede arbeidsmoraal, geen 9 tot 5-mentaliteit. Er zijn voldoende bedrijventerreinen van hoge kwaliteit en de regelgeving van de gemeente is beperkt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer