Binnenland

„Invoering autostabilisator te traag”

STRAATSBURG (ANP) - De EU moet de bouw van een elektronische stabilisator in personenauto’s krachtiger stimuleren, betoogde voorzitter Max Mosley van de internationale automobielfederatie FIA dinsdag in het Europees Parlement.

15 January 2008 16:49Gewijzigd op 14 November 2020 05:27

Momenteel heeft minder dan de helft van alle nieuwe verkochte wagens in de EU zo’n stabilisator, die helpt voorkomen dat auto’s uit de bocht vliegen. De kans lijkt klein dat de EU het doel haalt om in 2012 alle nieuwe auto’s uit te rusten met zo’n stabilisator, die wel ESC of ESP wordt genoemd.Studies in de EU en VS tonen dat het systeem de kans op een ongeluk met 35 procent vermindert. De techniek wordt wel beschouwd als de grootste levensreddende techniek sinds de autogordel. „ESC kan elk jaar 4000 levens sparen. We kunnen geen verder uitstel meer dulden om het EU-doel te halen om ESC in alle nieuwe auto’s in 2012”, zei Mosley.

Hij pleit vooral voor belastingkortingen voor auto’s die ESC hebben. „Fiscale kortingen worden al gebruikt om milieuvriendelijke technieken te stimuleren. Dus waarom niet voor een levensreddende techniek als ESC?”

Europarlementslid Hennis-Plasschaert (VVD) vindt de stabilisator erg belangrijk. Ze heeft de Europese Commissie dinsdag schriftelijk gevraagd hoe het staat met de invoering van de stabilisator. „De veiligheid van auto’s moet permanent aandacht krijgen van de EU. Hoewel we uiteraard wel rekening moeten houden met het prijskaartje”, zei Hennis-Plasschaert.

De ESC is vanaf 2010 wel verplicht in bepaalde vrachtwagens en bussen. Dat is het gevolg van een afspraak in een commissie bij de Verenigde Naties in Genève.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer