Veerpontjes Zeeland in bestaan bedreigd
MIDDELBURG - Geldgebrek bedreigt de toeristische pontjes in Zeeland. Als de provincie in een overleg dinsdagavond besluit de stichting ”Fiets een rondje met een pontje” geen exploitatiegarantie te geven, valt voor vijf van de zeventien pontjes zo goed als zeker het doek. In dat geval is in ieder geval Zeeuws-Vlaanderen niet meer vanaf een ander eiland met een toeristisch pontje te bereiken.
Hoewel een enkele reis van Hansweert naar Perkpolder 6 euro en eentje van Hoedekenskerke naar Terneuzen 7,50 euro kost, komen veel pontjes nog altijd geld tekort. Volgens schipper L. de Brouwer, tevens bestuurslid van de stichting, komt dat onder meer door de hoge brandstofkosten.In de zomermaanden vaart De Brouwer heen en weer tussen Hansweert en Perkpolder. „Wij hanteren al drie jaar dezelfde tarieven en de brandstofkosten stijgen jaarlijks. Ieder jaar wordt het geldtekort groter. Bovendien ben ik verplicht op mijn schip met drie bemanningsleden te varen die allemaal de benodigde papieren moeten hebben. Ook dat maakt dat de kosten hoog zijn.”
Op dit moment zijn er verspreid over heel Zeeland nog zeventien pontjes in bedrijf. In de zomer van 2006 waren dat er nog twintig. De schippers van de pontjes, die allemaal zelfstandig ondernemer zijn, zouden graag meer ondersteuning krijgen van de provincie. „Er worden miljoenen geïnvesteerd in het openbaar vervoer en er kan nog geen 150.000 euro subsidie af voor de pontjes”, aldus L. de Brouwer.
Gedeputeerde H. van Waveren vindt dat de veerpontjes geen deel uitmaken van het openbaar vervoer en dat hij ze als zelfstandige ondernemers niet financieel kan steunen.” Om het financiële risico voor de schippers te beperken wil de provincie wel een garantiefonds in het leven roepen. Het fonds keert alleen geld uit bij „onvoorziene omstandigheden.” Wat dat precies inhoudt, moet nog vastgesteld worden.
Brouwer zegt zwaar teleurgesteld te zijn in de provincie. „Vijf, zes jaar geleden heeft de provincie ons al geld beloofd, en het enige wat gebeurt is uitstel, uitstel en uitstel. Het veer Vlissingen-Breskens behoort wel tot het openbaar vervoer en daar worden miljoenen voor uitgetrokken. Er wordt nu zelfs gepraat over een derde veerboot. De pontjes vallen weliswaar niet onder het openbaar vervoer, maar ze zijn er wel een aansluiting op. Maar dat mag kennelijk niets kosten.”
Schipper H. Voorthuizen en zijn vrouw zitten in hetzelfde schuitje als Brouwer. Zij hebben vorig jaar de veerdienst Hoedekenskerke-Terneuzen overgenomen. Hun schip vaart in juli en augustus vier dagen in de week. In totaal waren er vorig jaar niet meer dan 1012 passagiers. Om uit de kosten te komen, zal het aantal passagiers minstens moeten verdubbelen. Voorthuizen hoopt dat er een nieuwe aanlegsteiger komt in Hoedekenskerke. Verder adverteert hij veel in het seizoen. „En uiteraard hopen we altijd op een goede zomer, want veel zon is goed voor onze omzet.”