Binnenland

Rotterdam verder met chipkaart

ROTTERDAM - De Rotterdamse verkeerswethouder Baljeu ziet geen enkele reden om te stoppen met de invoering van de OV-chipkaart. Ze wacht de uitkomsten af van het TNO-onderzoek naar de veilige werking van het nieuwe vervoersbewijs nadat een geslaagde hackpoging van de chip eerder deze week naar buiten kwam.

Van onze correspondent
11 January 2008 09:59Gewijzigd op 14 November 2020 05:26

Rotterdam is de bakermat en ook de proeftuin van de OV-chipkaart, die in 2009 de strippenkaart in het openbaar vervoer moet vervangen. Een geslaagde hackpoging van de ingebouwde chip was voor de fractie van GroenLinks in de Rotterdamse gemeenteraad reden om in een donderdag gehouden spoeddebat te verzoeken de chipkaartpoortjes te openen totdat er garantie kan worden gegeven dat de kaart veilig is.GroenLinks zegt 5000 klachten over de OV-chipkaart te hebben verzameld van burgers. „Daar zitten er twee tussen die zeggen dat er met de kaart gefraudeerd is”, aldus GroenLinks-woordvoerder A. Bonte. Hij is verbaasd dat de chip in de nieuwe OV-kaart gebaseerd is op een tien jaar oud technologiesysteem, terwijl er volgens hem nu veel betere en veiliger technologie bestaat. Bonte wil dat de gemeente Rotterdam bij de Nederlandse Bank certificering van de chip en het chipkaartsysteem aanvraagt. Ook wil hij dat chipkaartgebruikers de kaart kosteloos moeten kunnen inleveren, zonder betaling van 2,50 euro.

SP-fractielid L. P. M. de Kleijn spreekt van een „blunderchip.” Ook volgens hem moet de verouderde technologie vervangen worden. Als automatiseringsdeskundige is hij er evenwel zeker van dat met de huidige OV-chipkaart fraude met persoons- of vervoersgegevens niet aan de orde kan zijn. „Omdat de technologie van een dergelijk ’gesloten’ product niet te controleren is, kan ook niet gezegd worden dat deze voor 100 procent veilig is”, aldus De Kleijn. Hij pleit daarom voor een open chiptechnologie.

Wethouder J. Baljeu noemde de ophef van GroenLinks paniekvoetbal. Mocht het TNO-onderzoek uitwijzen dat de OV-chipkaart inderdaad niet veilig is, dan zal Baljeu samen met het Rotterdamse openbaarvervoersbedrijf RET met de staatssecretaris en de verantwoordelijke leverancier gaan praten over de financiële gevolgen.

Het bedrijf Trans Link Systems (TLS), dat de invoering van de chipkaart regelt voor de vijf grootste vervoersbedrijven zoals de RET en de Nederlandse Spoorwegen, heeft TNO ingeschakeld voor het onafhankelijk onderzoek. Ook staatssecretaris Huizinga wil het onderzoek afwachten voordat zij verdere conclusies trekt. Niettemin hebben de Tweede Kamerfracties van CDA en GroenLinks om een spoeddebat gevraagd volgende week.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer