SP werft nieuwe leden met horloge
DEN HAAG (ANP) - De SP werft nieuwe leden met horloges.
Dat blijkt uit een campagne die de partij woensdag is begonnen. Mensen die zich aanmelden als lid, ontvangen een „uniek Thonik-designhorloge” met het logo van de SP, een tomaat.De campagne loopt onder andere via internet. Op een website is te zien hoe partijleider Marijnissen in een verlaten restaurant zit te wachten op een nieuw lid. Vervolgens verwijst hij naar het welkomstgeschenk.
Bezoekers van de website worden opgeroepen „Jan niet alleen te laten zitten.” Ook mensen die al lid zijn van de SP en nieuwe leden werven, kunnen op het horloge rekenen.
Volgens partijsecretaris Van Heijningen moet niet te zwaar worden getild aan het relatiegeschenk. „Ik denk niet dat heel veel mensen lid zullen worden alleen omdat ze een horloge willen. Iemand moet wel vreemd in elkaar zitten als hij zich om die reden aansluit bij een politieke partij. Je moet dat horloge zien als een gimmick.”
De SP, die in de afgelopen jaren veel leden won, had in 2007 te kampen met incidenten. Daardoor verloor de partij 500 leden, maar ze telt er altijd nog meer dan 50.000.