Binnenland

Webwinkels bedienen gehandicapten slecht

Onlinewinkels zijn slecht toegankelijk voor mensen met een handicap. Dat blijkt uit een onderzoek van de campagne Drempels Weg.

Van onze binnenlandredactie
30 November 2001 11:55Gewijzigd op 13 November 2020 23:17

Vier ambassadeurs van de campagne boden vrijdagmorgen hun onderzoek aan aan sinterklaas in de Amsterdamse Bijenkorf.

De website Bol.com komt met een magere 6 als winnaar uit de bus. De Bijenkorf eindigt met een 3,3 als een van de laatste. Zowel Bol.com als Bijenkorf.nl hebben aangekondigd hun websites aan te passen.

De ambassadeurs van Drempels Weg testten de websites van twintig onlinewinkels op hun toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid voor mensen met een handicap. Aan de winkels is vervolgens gevraagd hun websites aan te passen aan de wensen van de gehandicapten.

Van de onderzochte organisaties verklaarden onder meer de Bijenkorf, Bol.com, Bruna.nl (score 5,1), Fleurop.nl (4,1) en Boekenmeer.nl (4,9) zich hiertoe bereid. Zij tekenden hiertoe tijdens de presentatie vanmorgen een overeenkomst. Andere winkels, zoals Free Recordshop.nl (score 4,4) en Wehkamp.nl (4,9), beraden zich nog op hun reactie.

Geen drempels
Mensen met een handicap hebben veel profijt bij onlinewinkels omdat die geen fysieke drempels kennen. Bovendien kunnen gehandicapten dankzij internet onafhankelijk van tijd en plaats hun boodschappen doen. Drempels Weg-ambassadeur Pascal Ursinus: „Veel onlinewinkels werken met een besteltelefoon. Als dove heb ik daar niets aan. Een chat-functie of onlineformulier biedt mij wel uitkomst. Daarnaast is bij veel onlinewinkels onduidelijk hoe kan worden betaald. Zo zijn niet alle betaalmiddelen bruikbaar voor gehandicapten. Bovendien hebben de meeste Nederlanders niet de beschikking over een creditcard. Dat kunnen ze beter direct vermelden."

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer