NS mag bod uitbrengen op Britse spoortrajecten
De Nederlandse Spoorwegen en hun Britse partner Serco Rail mogen een eindbod uitbrengen op de exploitatie van spoortrajecten bij Liverpool (Merseyrail) en in Wales. Dat heeft de Britse spoorwegautoriteit SRA besloten, aldus de NS dinsdag.
Bij Merseyrail gaan de NS de strijd aan met twee andere partijen. In Wales heeft de NS concurrentie van drie andere. Details over de biedingen wil het spoorbedrijf niet kwijt.
De Spoorwegen werken samen met Serco, omdat dit bedrijf volgens de NS veel ervaring heeft op de lokale Britse markt. Bovendien vullen de twee elkaar goed aan. De NS heeft veel ervaring met een dichtbereden spoornet, terwijl Serco de uitbater is van de Docklands Light Rail in Londen, een soort metrolijn.
De NS wil graag buiten de Nederlandse grenzen actief worden. De onderneming wil ervaring opdoen in de exploitatie van buitenlandse trajecten om geen achterstand op te lopen ten opzichte van de buitenlandse concurrenten.
Diverse buitenlandse spoorwegmaatschappijen zijn al in Nederland gearriveerd. Zo heeft het Britse Arriva een aandeel in NoordNet. Deutsche Bahn is actief in de vervoerdersmaatschappij Railion (voorheen NS Cargo).
De NS heeft al eerder geprobeerd vaste voet aan de grond te krijgen in Groot-Brittannië. Het bedrijf deed in 2000 met de Engelse vervoersmaatschappij First Group een gooi naar de treindiensten in de regio ten zuidwesten van Londen. Dat is toen mislukt.