IJsvrije auto voorkomt ochtendhumeur
Dekens, matjes, hoezen, stukken karton en flarden plastic. Nederlanders doen van alles om het krabben van de autoruit te voorkomen. Toch gaan de meeste voertuigen nog altijd onbedekt een koude nacht in.
Het ijsvrij maken kan een koele bezigheid zijn. Zeker wanneer de witte laag muurvast zit en een snijdende wind de gevoelstemperatuur tot ver onder het nulpunt laat dalen. Vastzittende portierrubbers of een onwillig portierslot zorgen ook voor het nodige ongemak. Eenmaal in de auto lijkt alle inspanning voor niets vanwege de beslagen of soms zelfs bevroren binnenruit.De eerste winterse dagen zijn inmiddels bijgeschreven in de annalen. Wat helpt om het ochtendhumeur tijdens de winterdag op een acceptabel niveau te houden en vooral om de eigen veiligheid en die van medeweggebruikers te vergroten?
Om weg te kunnen rijden, is het in elk geval zaak de handrem niet te gebruiken, maar de auto in de versnelling te zetten.
Bevroren ruiten
Preventie: Trek een autohoes over alle ruiten of leg een anti-ijsdeken op de voorruit. Een stuk karton of een oud laken aanbrengen scheelt ook een berg ongemak. Een kurk onder alle ruitenwissers, zodat ze vrij zijn van de ondergrond, voorkomt beschadiging van het rubber.
Aanpak: Gebruik een krabber van plexiglas of messing, eventueel met handschoen. Messing is zachter dan glas en geeft minder kans op krasjes. Vuildeeltjes op de ruit verhogen het risico op beschadiging. Een alternatief is spuiten met een ruitontdooier. Giet geen heet water over de ruiten, want het grote temperatuurverschil kan barsten veroorzaken.
Vastgevroren portierrubbers
Preventie: Breng rubbervet, talkpoeder of siliconenspray aan. Ook op de rubbers van de achterklep.
Aanpak: Grof geweld geeft kans op beschadiging. Rustig een zet tegen het portier geven zorgt ervoor dat het ijs breekt. Spuit wat ruitontdooier om het ijs verder te ontdooien. Gieten met lauw water is niet aan te bevelen. Het vocht kan op een later moment weer voor problemen zorgen.
Bevroren slot
Preventie: Spuit wat slotontdooier in de sloten; ook in het slot van de tankdop. Bewaar de slotontdooier niet in de auto.
Aanpak: Slotontdooier in het slot sprayen, de sleutel verwarmen met een aansteker of een stevige (!) zak met warm water tegen het slot houden.
Beslagen, bevroren binnenruit
Preventie: Schone ruiten beslaan en bevriezen minder snel. Wrijf ze eventueel in met een antivriesdoek.
Aanpak: Airco aan, verwarming en aanjager op de hoogste stand en volledig richten op voor- en zijruiten. De zonneklep tijdelijk naar beneden doen om de warme lucht zo lang mogelijk bij de voorruit te houden. De ruit bewerken met een anticondensdoek die het beslaan van de binnenruiten tegengaat.
Draaiende motor?
Wie bij dalende temperaturen onvoldoende voorbereidingen treft, moet krabben. Talloze automobilisten lijken dit niet te kunnen zonder een draaiende motor als achtergrondmuziek. Ze verkeren in de veronderstelling dat hun werkpaard daardoor vast lekker opwarmt, zodat ze niet bibberend de eerste kilometers af hoeven te leggen. De warme motor zou ook broodnodig zijn om het beslag van de binnenruiten te verdrijven.
Levert deze aanpak echt iets op of geeft het enkel een goed gevoel tussen de oren? „Ik heb al 100 maal gezegd en geschreven, als uw ruiten bevroren zijn, start de motor, u moet vast wat warmte opbouwen voor de binnenzijde van de ruiten”, schrijft Paul Maaskant op de site van Prodrive Training in een van zijn Verkeerstips van de Week. De onderneming verzorgt onder meer rijvaardigheidstrainingen en koos als slogan ”passie voor veilig autorijden”.
Anderen zijn faliekant tegen een stationair draaiende koude motor. „Omdat de motor en de katalysator nog koud zijn, is het uitlaatgas vol met vervuilende stoffen. Voor de motor, het brandstofverbruik en het milieu is het dus zaak dat de motor snel warm wordt”, meldt de site van de Rotterdamse afdeling van Milieudefensie.
„Slecht voor eigen gezondheid, milieu en motor”, meent ook Markus van Tol, woordvoerder van de ANWB. „De motor levert de beste prestaties als hij warm is. Tijdens het stationair draaien warmt hij nauwelijks op, tijdens het rijden echter wel.”
De meningen van de automobilisten zelf zijn verdeeld, blijkt op internetfora”. DoubleDee: „Als autoliefhebber weet men toch dat krabben met een draaiende motor totaal zinloos is? De motor is zelf ook nog ijskoud, laat staan dat deze z’n warmte eerst afgeeft aan het interieur.” Shavixmir: „Ik ben geen monteur, maar als ik 5 uur lang in een file kan staan zonder dat mijn motor kapot draait, dan kan ik ook best de motor 2 minuten laten draaien terwijl ik krab.” Demoder: „Als ik de ruit eerst ijsvrij maak en daarna pas in de auto stap en start zijn de ruiten aan de binnenkant binnen 2 seconden beslagen en dan moet ik langer de motor stationer laten draaien om weer zicht te krijgen met de ventilator op volle snelheid!” Jossie: „Zeur niet over het milieu, want er wordt geen fluit aan de files gedaan. Wat maakt het dan uit als mijn motor tijdens het krabben een paar minuten draait?”
Standkachel
Een ingebouwde standkachel is het beste wapen tegen een ijzige auto. Het compacte apparaat verwarmt koelwater met behulp van de accu van de auto en zo’n halve liter benzine of diesel. Een pomp stuwt dit door de motor om deze tot een graad of 70 te verwarmen. Tevens brengt de aanjager warme lucht in het voertuig, waardoor ruiten ontdooien en het interieur een aangenamere temperatuur krijgt.
De prijs vormt het grootste minpunt van deze voorziening. Afhankelijk van de grootte van de auto zo’n 1300 tot 1500 euro. Extra voorzieningen zoals inschakeling via afstandsbediening of telefoon komen boven op deze prijs.
Op de bon
Wie geen problemen met de politie wil, moet zijn ruiten ijsvrij maken en beslagen glas verhelpen, adviseert Frans Zuiderhoek, persvoorlichter van het Korps landelijke politiediensten verkeerspolitie. „Onvoldoende zicht geeft een verhoogd risico voor de automobilist en de medeweggebruikers. Onvoldoende zicht door de voorruit levert een boete op van 130 euro. Is dit het geval met zijruiten en/of de achterruit, dan raakt de automobilist 75 euro kwijt. Blijken alle ruiten niet in orde, dan bedraagt de bekeuring 200 euro. Voor de achterruit wordt niet bekeurd bij aanwezigheid van een rechterbuitenspiegel met goed zicht.