Heineken slaat toe in Oost-Europa
AMSTERDAM (ANP) - Heineken heeft opnieuw een slag geslagen in Centraal- en Oost-Europa. De brouwer kondigde vrijdag de overname aan van de Wit-Russische bierbrouwer Syabar Brewing Company.
Met de overname versterkt Heineken als een van de grootste brouwers in de regio zijn positie op de snelgroeiende biermarkt in Centraal- en Oost-Europa.Eerder deze maand lijfde Heineken al de Servische bierbrouwer Rodic in en in juni de Tsjechische brouwer Krusovice. „Dit soort kleine overnames zijn zeer lucratief”, aldus analist Jan Meijer van zakenbank Theodoor Gilissen.
De marktvorser wijst op de mogelijkheden voor Heineken om met zijn expertise de brouwerijen efficiënter te maken. Verder kan de Nederlandse brouwer via deze overnames het Heinekenmerk in de regio uitbreiden.
„De overname past in de strategie van Heineken om leidende merken en marktposities te bemachtigen”, aldus directeur Nico Nusmeier van Heineken in Centraal- en Oost-Europa in een toelichting. De Wit-Russische biermarkt groeit volgens Heineken jaarlijks met dubbele cijfers. Per hoofd van de bevolking wordt per jaar 45 liter bier gedronken.
Het biermerk Bobrov van Syabar is het op een na best verkochte pilsje in Wit-Rusland. Syabar heeft een marktaandeel van bijna 15 procent in een biermarkt van 4,5 miljoen hectoliter. Het bedrijf telt 280 werknemers en heeft dit jaar 600.000 hectoliter bier verkocht, bijna een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. Onlangs introduceerde het onder de naam Syabar een luxe pils.
De brouwerij heeft een productiecapaciteit van 1,1 miljoen hectoliter die kan worden uitgebreid naar 2,1 miljoen. Ter vergelijking: Heineken brouwde vorig jaar 132 miljoen hectoliter bier.
Er zijn geen financiële details over de overname bekendgemaakt. Theodoor Gilissen schat in dat Heineken tussen de 70 en 130 miljoen euro betaalt. De huidige eigenaren van Syabar zijn het in Cyprus gevestigde Detroit Investments Limited en International Finance Company, het onderdeel van de Wereldbank dat leningen verstrekt aan de particuliere sector in ontwikkelingslanden.
Over een bod dat Heineken in oktober deed op de Britse bierbrouwer Scottish & Newcastle (S&N) volgen mogelijk toch gesprekken, zo blijkt uit een uitgelekte brief van topman John Dunsmore aan de werknemers van het Britse bedrijf. De krant The Times meldde dit gisteren.
Heineken bracht samen met het Deense Carlsberg twee maanden geleden een indicatief bod uit op de Britse brouwer van 720 pence per aandeel, wat S&N afwees. Ook nadat Heineken en Carlsberg het bod naar 750 pence per aandeel verhoogden noemde S&N dat „totaal inadequaat” en „substantieel te laag.”
Dunsmore zegt in de brief dat hij „de onafhankelijkheid van S&N niet ten koste van alles” zal verdedigen. Voordat er een gesprek met het duo Heineken-Carlsberg kan worden begonnen, moet er wel „een realistischer toenaderingspoging” worden gedaan.
De Britse beursautoriteit heeft Heineken en Carlsberg gemaand voor maandagmiddag 21 januari een formeel bod op Scottish & Newcastle uit te brengen. De bierbrouwers verklaarden kort daarvoor niet uit te sluiten dat zij hun bod op S&N alsnog zullen verhogen.