Kerst breekt alle records detailhandel
UTRECHT - De Nederlandse consument heeft dit jaar in de aanloop naar de kerstdagen meer geld uitgegeven dan ooit tevoren.
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) schat het totaalbedrag op 700 miljoen euro. Dat is 15 procent meer dan vorig jaar.Voor bijna 60 procent van de Nederlanders is een bezoekje aan de meubelboulevard op tweede kerstdag inmiddels traditie, zo blijkt uit onderzoek van de Vereniging Meubelboulevards Nederland onder 500 Nederlanders.
Dat woonboulevards open zijn op tweede kerstdag weten negen op de tien ondervraagden. Volgens een woordvoerder van de vereniging is tweede kerstdag voor gezinnen een optimale dag om de woonboulevard te bezoeken. „Voor veel mensen is tweede kerstdag dit jaar de vijfde vrije dag op rij. Mensen willen er dan even uit.” De woonboulevards denken met Kerst een omzet te hebben gedraaid van 125 miljoen euro.
Woonwarenhuis IKEA en woonboulevards zoals Villa Arena en het Alexadrium zagen meer bezoekers dan vorig jaar. Volgens een woordvoerder van IKEA bezochten 80.000 mensen een van de elf vestigingen die open waren. Het filiaal in Delft hield de deuren dicht, nadat het daar vorig jaar zo druk was dat dit tot verkeersproblemen leidde.
De Nederlandse consument heeft de afgelopen dagen vaker dan ooit tevoren gepind, becijferde Equens, het bedrijf dat transacties met bank- of giropas en creditcards verwerkt. In totaal is er ongeveer 30 miljoen keer gepind.
In Groot-Brittannië ging de koopgekte gisteren opnieuw van start. Het land kent geen tweede kerstdag zoals in Nederland. De Britse Boxing Day op 26 december is -net als in de meeste Angelsaksische landen- een nationale vrije dag, maar de winkels zijn open en trekken publiek met het begin van een periode van uitverkoop. Volgens de Britse omroep Sky News stonden voor sommige winkels in Londen al om 04.30 uur de eerste bezoekers voor de deur om maar niets te missen. Warenhuis Selfridges in de Londense Oxford Street had een uur na de opening al 9000 mensen binnen.