Binnenland

Poezenliefhebber jaloers op hondensite

SCHEVENINGEN - De eerste ontmoetingsdag voor trouwe bezoekers van blaft.nl is achter de rug. Spontaan georganiseerd door een hondenbaasje. Bouwer van de site Matthijs van der Velden (28) wist er niets van. Hij was op vakantie. „Ik ben ook niet belangrijk, het gaat erom dat mensen met dezelfde interesse elkaar vinden.”

20 December 2007 09:47Gewijzigd op 14 November 2020 05:23
WASSENAAR – Matthijs van der Velden, ontwerper van de website blaft.nl, laat elke dag drie honden uit. Links de twee chihuahua’s Nalu en Tum Tum, rechts de Chinese naakthond Mucho. Van der Velden bouwde een website voor de verkoop van hondenmode. Zodoende
WASSENAAR – Matthijs van der Velden, ontwerper van de website blaft.nl, laat elke dag drie honden uit. Links de twee chihuahua’s Nalu en Tum Tum, rechts de Chinese naakthond Mucho. Van der Velden bouwde een website voor de verkoop van hondenmode. Zodoende

Pas aan het einde van het interview blijkt dat Van der Velden zelf ook hondenliefhebber is. „Ik kan niet zonder dieren. Mijn vriendin en ik hebben een naakthond en twee chihuahua’s, die ik elke dag wel een keer moet uitlaten. Over aandacht hebben we niet te klagen, want naakthonden zie je niet zo vaak in Nederland.”Ervaringen met het uitlaten van honden kunnen mensen sinds februari op blaft.nl met elkaar delen. In ruim tien maanden tijd zijn er bijna 3000 hondenblogs (dagboeken van honden), ruim 17.000 berichten, 125.000 reacties en 27.500 foto’s op de site gezet. „Dat is veel”, benadrukt Van der Velden. „Blijkbaar is deze site een schot in de roos.”

De jonge ondernemer is sinds kort gehuisvest in een pand aan de rand van de Scheveningse haven. Vanuit het raam ziet hij de kotters bij de visafslag aanmeren. Toch heeft Van der Velden weinig tijd om van het uitzicht te genieten. Hij heeft het razend druk met het ontwerpen van ”communities”, websites waarop mensen of bedrijven elkaar kunnen ontmoeten. Sites zoals ruilen.nl en nieuwsloket.nl zijn ook van zijn hand.

Eigenlijk is Van der Velden van jongs af computerfreak. Na de middelbare school deed hij de opleiding communicatie multimedia design aan De Haagse Hogeschool. „Ik deed dat puur om een diploma te krijgen, want de techniek heb ik mijzelf aangeleerd.” In het tweede jaar kreeg de ondernemer de opdracht om een webwinkel te ontwikkelen. De twee chihuahua’s van zijn vriendin hadden in de winter een dekje nodig, maar bij de dierenwinkel waren maar vier soorten beschikbaar. Zodoende kwam Van der Velden op het idee onlinehondenmode te verkopen. Zijn leraar adviseerde hem ermee door te gaan. De student liet zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel en startte zijn eigen bedrijfje.

De website stardog.nl bleek een groot succes. Ruim een jaar later hadden twintig ondernemers zijn idee gekopieerd en moest Van der Velden iets verzinnen om zijn webwinkel extra onder de aandacht van hondenbezitters te brengen. Hij begon een website waarop hondenbaasjes hun ervaringen konden uitwisselen: blaft.nl. De media sprongen erbovenop: het ANP-bericht kwam in verschillende dagbladen, waaronder deze krant, te staan.

Door alle media-aandacht waren er al snel honderden hondenliefhebbers die een blog (dagboek) op de site begonnen. Tegen de verwachtingen in werden de verhalen geschreven vanuit het gezichtspunt van de hond, en niet dat van de baas. Zo meldt een bericht op blaft.nl van Boo: „Oh oh, lieve medeblaffers, ik heb iets op te biechten. Ik ben een klein weekje niet op blaft.nl geweest. Gewoon een ziek vrouwtje, een druk werkend baasje, veel visite en op bezoek gaan.”

Volgens Van der Velden zijn er mensen die verslaafd zijn aan blaft.nl. „Toen de site in verband met onderhoud vier uur platlag, kregen we gelijk tientallen bezorgde mailtjes.” Veel zogenaamde bloggers zijn elke dag op de site te vinden. Ze spreken met elkaar af om bijvoorbeeld met een groepje de honden uit te laten. In september organiseerde een van de ”members” een ontmoetingsdag voor eigenaren van Duitse herders. „Dat is precies de bedoeling van een community”, zegt Van der Velden. „Mensen met dezelfde liefhebberij met elkaar in contact brengen.”

Al snel na de lancering van blaft.nl kreeg de websiteontwikkelaar verontwaardigde mailtjes van poezenliefhebbers. „Zij vonden het gemeen dat er geen community voor poezeneigenaren was. Voor hen heb ik ook een site gemaakt: mauwt.nl.”

Op zoek naar het verhaal achter opvallende berichtjes van het afgelopen jaar. Woensdag deel 1 in een serie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer