Ridderkerk kiest voor tramtracé
RIDDERKERK - De gemeenteraad in Ridderkerk heeft dinsdagavond gekozen voor een TramPlustracé dat aansluiting geeft met Rotterdam.
Een krappe meerderheid binnen de raad kiest voor een tracé dat stopt in het centrum, maar dat op termijn kan worden doorgetrokken naar de rand van de Zuid-Hollandse plaats.Dit compromis was noodzakelijk om het plan te redden. De politieke voorstanders in de raad zijn tot op het bot verdeeld over de te kiezen route die de sneltram moet volgen.
Voor een doorgetrokken spoorlijn dwars door het centrum moeten namelijk veel huizen en bedrijven wijken. Een stedenbouw- en verkeerskundig onderzoek moet uitwijzen hoe het verlengen van de trampluslijn door het centrum zo pijnloos mogelijk kan. „De wegen in de Randstad slibben steeds verder dicht”, onderstreepte fractieleider M. Japenga (ChristenUnie) het belang van het tramtraject. „We moeten nú iets doen.”
De plannenmakers hopen dat vele Ridderkerkers de auto verruilen voor de sneltram, die een rechtstreekse verbinding met de binnenstad van Rotterdam onderhoudt.
PvdA, ChristenUnie, CDA en VVD spelen met hun tweefasenbesluit volgens de oppositie „Russische roulette”, aangezien de stadsregio als opdrachtgever recent verklaarde de beschikbare miljoenen niet te willen investeren in een lijn die ’slechts’ tot het centrum loopt.
De Ridderkerklijn wordt na 2010 aangelegd en kost circa 170 miljoen euro. Tegenstanders waarschuwen dat het mobiliteitsprobleem met de Ridderkerklijn niet wordt opgelost, er verkeersonveilige situaties ontstaan en het dorpse karakter teloorgaat. Volgens raadslid A. den Ouden (SGP) is er onvoldoende geluisterd naar de vele protesten uit de bevolking. „Veel inwoners zien Ridderkerk liever als een dorp aan de rivier dan als een stad in de regio.”