PPC is groot in kleine vliegtuigen
SCHIPHOL - De handelswaar vliegt letterlijk langs het raam van zijn kantoor. Het staartje van British Airways vindt hij het mooist. „Ik zit een beetje in het speelgoed.”
Singapore Airlines nam half oktober als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld een exemplaar van de A380 in ontvangst. Het toestel van Airbus is het grootste passagiersvliegtuig ter wereld.Enkele dagen na deze gebeurtenis zat er bij verschillende relaties van Singapore een schaalmodel van de A380 bij de post. Uiteraard in de kleuren van de oosterse luchtvaartmaatschappij.
„Dan heb ik mijn werk goed gedaan”, glimlacht Roek van Wieringen, directeur van PPC Holland. „Meteen met de presentatie van het grote vliegtuig is er ook een kleintje. Vinden de mensen mooi.”
Promotion & Product Consulting (PPC) is groot in kleine vliegtuigen. Van alle typen van commerciële vliegtuigen is een schaalmodel leverbaar. In ruim 250 verschillende uitvoeringen.
In de directe omgeving van Schiphol runt Van Wieringen (45) zijn bedrijf. Met fabrieken in China, mallen van modellen in Toulouse (Airbus) en Seattle (Boeing) en klanten over de hele wereld zit hij meer in het vliegtuig dan op kantoor. „Ik zit een beetje in het speelgoed, zeg ik altijd maar tegen de medepassagiers.”
Van Wieringen is opgeleid als boordwerktuigkundige bij KLM. „Net toen ik van de opleiding kwam, schafte de KLM de functie af.” Eind jaren tachtig kwam hij bij PPC. In 1993 nam hij de zaak over. „De andere mensen van de leiding heb ik uitgekocht. Ik ben niet geschikt om met anderen samen te werken.”
PPC doet niet alleen in vliegtuigjes, maar ook in klokjes, usb-sticks en muizen. „Als er maar een staartje op zit voor het logo dan is het goed.” Per jaar is de firma goed voor een omzet van 1 miljoen producten, waaronder 700.000 vliegtuigmodellen. „Ik kom er niet mee in de Quote-500. Hoeft ook niet. Als ik maar mag genieten van het leven.”
Het is de handel die hoog in de lucht wordt verkocht. Naast parfum en chocolade. Genoeg, vindt Van Wieringen. „Mensen kopen een vliegtuigje zonder er bij na te denken. Hé, dat is een leuk dingetje. Tot 25 euro zit je goed. Komt de prijs daarboven dan gaan Nederlanders omrekenen. Dan denken ze: 55 gulden, dat is wel een hoop geld.”
Zakenreizigers en vakantiegangers („die zijn vier uur van tevoren op Schiphol”) vormen de voornaamste doelgroep. „Luchtvaart heeft nog altijd iets magisch. Er hangt een zweem van avontuur en romantiek omheen. Het is voor veel mensen onbereikbaar. Als de KLM een oproep plaatst voor stewardessen krijgt ze 10.000 reacties.”
Het PPC-spul wordt geproduceerd in zeven fabrieken in China. „Joint ventures. Het land en de stenen zijn van de Chinezen, de vormen en de ideeën zijn van mij.”
Met de ontwikkeling van het schaalmodel van de A380 van Airbus is Van Wieringen vier jaar geleden begonnen. „Inmiddels zijn er al 100.000 van gemaakt.” Het toestel is alweer ingehaald door een nieuwer model, de 787 Dreamliner van Boeing. De mal is door hem zorgvuldig samengesteld, door Boeing gekeurd en veilig opgeborgen. „Ik mag ze leveren aan alle maatschappijen die met de 787 gaan vliegen.”
„Onlangs deed Emirates een wereldorder: weet-ik-hoeveel van die A350’s van Airbus. Krijg ik een belletje wanneer ik de schaalmodellen kan leveren.”
Uiteraard is alles aan het model zo natuurgetrouw nagemaakt. Behalve de achterkant van de vleugel. „Doen we dat, dan snijden kinderen zich daaraan. Die vleugels zijn zo scherp als een scheermes.”
De gekleurde toestellen van KLM („bijna retroachtig”), Bangkok Airways („palmboompjes en visjes”) en Caribbean Airlines („met die grappige kolibrie”) vindt Van Wieringen het mooist. Over de staart van British Airways kan hij lyrisch worden.
Af en toe gaat het mis met de handel. „Van een Saab-340 van de KLM hadden we er net 15.000 gemaakt. Komt dat toestel hier op Schiphol verkeerd neer. Hoeft zo’n maatschappij niet meer mee aan te komen. Die verkoop ik dan voor bijna niks op de open dagen van de luchtmacht. Leuk voor de kinderen.”