Renault speelt met de Laguna op zeker

Eén keer een scheve schaats rijden in het zakelijke segment en een automerk kan wel inpakken. De tweede generatie Laguna van Renault had een zeer aantrekkelijk design, een hoog veiligheidsniveau en de nieuwste elektronische snufjes. En juist die snufjes deden het model de das om. Met de nieuwe, derde Laguna speelt Renault veel meer op zeker.

Tony Vos
14 December 2007 08:56Gewijzigd op 14 November 2020 05:22
De Renault Laguna Estate groeide tot een fors formaat. Daarvan profiteren zowel passagiers als bagage. Foto’s Tony Vos
De Renault Laguna Estate groeide tot een fors formaat. Daarvan profiteren zowel passagiers als bagage. Foto’s Tony Vos

Als Renault bij de oude Laguna de elektronische sleutelkaart achterwege had gelaten, waren een heleboel problemen bij voorbaat voorkomen. De rijders van het eerste uur werden veelvuldig geplaagd door elektronische ellende. Toen deze eenmaal opgelost was, bleek de naam al te veel bezoedeld.De nieuwe Laguna moet al deze herinneringen meteen uitwissen. Renault koos er daarom bewust voor het model te baseren op het vorige type, dat inmiddels volledig is uitontwikkeld. Dit betekent dat niet gesleuteld is aan het onderstel en de basis van de carrosserie, maar dat de auto vanbuiten en vanbinnen volledig nieuw en veel verfijnder voor de dag komt.

De stationwagon, tot nu toe Grand Tour genaamd, heet voortaan Estate en moet zo’n 70 procent van de verkopen voor zich op gaan eisen. Nederland is immers een typisch wagonland. Ondanks dat de twee carrosserievarianten van de Laguna tot en met de voorportieren identiek zijn, hebben ze een totaal andere uitstraling. De Estate groeide tot een flinke lengte van 4,80 meter. Ondanks de aandacht voor een elegant voorkomen is dus ook wel degelijk gekeken naar een optimaal laadvolume, dat varieert van 508 tot 1593 liter. Een aantal slimme vindingen doet zijn intrede. Het neerklappen van de achterbank gaat kinderlijk eenvoudig door simpelweg op een knop direct achter de achterklep of een van de achterportieren te drukken. De perfect vlakke vloer kan ideaal worden beladen.

De meeste gebruikers van een stationwagon staan met enige regelmaat met de losse rolhoes in de handen. Normaal slingert dit onderdeel door de laadruimte of staat het thuis in een of andere hoek te verstoffen. De Laguna Estate beschikt hiervoor onder de laadvloer over een handig opbergvak. Dat daar nog niemand anders op gekomen is.

Hoog niveau
Aan de buitenkant valt een strakke lijn op, die laag bij de voorbumper begint, langs de portiergrepen omhoogkruipt en achter veel hoger eindigt bij de lichtunits. De relatief grote verlichtingsunits achter bevinden zich in de spatborden, waardoor een forse opening voor de klep ontstaat. Het front oogst de meeste kritiek. De in de hoeken weglopende koplampen zorgen voor een wat smalle aanblik, wat geen recht doet aan het totale formaat van de Laguna. Maar het zal een kwestie van wennen zijn, recht van voren ziet de auto er namelijk wel goed uit.

De nieuwe Laguna is beslist gevoelig voor de wielen die eronder gemonteerd worden. De luxueuze Initiale heeft standaard 17 inch. De Dynamique moet het met 16 inch lichtmetaal stellen, terwijl de Expression tevreden moet zijn met 16 inch wielen met wieldoppen. In dit geval geldt: hoe groter de wielen hoe beter de auto oogt. Renault levert als optie zowel 17 als 18 inch exemplaren.

De verbeterde kwaliteit straalt van het interieur af, waarvan de gebruikte materialen van hoog niveau zijn. De Dynamique heeft een combinatie van zwart/donkergrijs met aluminiumkleurige accenten. De middenconsole loopt niet door, en dat versterkt de breedtewerking van het dashboard. Het stuur kan in twee richtingen worden versteld en heeft een afgeplatte onderkant, die niet irritant aanvoelt tijdens het rijden. Heel verstandig rust Renault de zakelijk geliefde Dynamique-uitvoering standaard uit met een Carminatnavigatiesysteem voorzien van een groot kleurenscherm, dat prachtig in het dashboard is geïntegreerd.

Stille auto
Franse merken tonen zich meesters in het maken van meubilair en Renault heeft zich goed van zijn taak gekweten. De Laguna heeft voldoende grote, goed ondersteunende stoelen, die op lange ritten prettig comfortabel blijven. De verstelbaarheid, in alle denkbare richtingen, laat niets te wensen over. Gelukkig voorziet ook de achterbank in genoeg ruimte, zeker bij de Estate, waarbij de daklijn hoger boven de achterbank blijft. De Dynamique-uitvoering is rijk voorzien van onder meer een Radio Renault met stuurwielbediening, Bluetooth, een combinatie van leer met stof, automatisch dimmende binnenspiegel, elektrisch inklapbare buitenspiegels en, op de Estate, satijnkleurige dakdragers.

Al met al is het verblijf aan boord van de nieuwe Laguna plezierig en ontspannend. Het fijne gevoel dat de nieuwe Laguna geeft, is deels toe te schrijven aan de motor. Dieselrijders kunnen uit drie vermogensvarianten kiezen van de relatief nieuwe 2 liter dCi standaard met roetfilter. Alleen de 150 pk versie is verkrijgbaar met een zestraps automaat, die goed aansluit bij het vlotte karakter van de motor. Vooral het koppel van 340 Nm spreekt boekdelen en zorgt voor een grote souplesse. De auto sprint in exact tien seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 205 km/u. De verschillen met de handgeschakelde versie zijn zeer gering. Plezierig is dat deze motor wat geluid betreft nauwelijks als een diesel herkenbaar is. Sowieso levert de geluidsisolatie geen klachten op, de Laguna is een lekker stille auto geworden. Met een automaat ligt het gemiddelde brandstofverbruik gemakkelijk boven de 1 op 13.

Het leveringsprogramma van de Renault Laguna hatchback en Estate loopt op één uitzondering na synchroon. Waar de hatchback nog met een 1.6 16V-benzinemotor start, is de instapper bij de Estate een 2 liter 16V. Die kost als Expression 29.800 euro. De 130 pk diesel begint in deze uitmonstering bij 33.100 euro, de 150 pk met automaat in de Dynamique-uitvoering vergt een investering van 37.350 euro. De sleutelkaart is nog steeds van de partij, maar die heeft het onbetrouwbare stadium volledig achter de rug.

Renault Laguna Estate 2.0 dCi 150 automaat Dynamique

Waardering

  • Forse afmetingen en flink bagagevolume, comfortabel
  • wennen aan uiterlijk, kleurrijk interieur alleen op topuitvoering

Techniek

Cilinderinhoud: 1995 cc; maximumvermogen: 110 kW/150 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 340 Nm bij 2000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 10,0 seconden; topsnelheid: 205 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4801 mm; breedte: 1811 mm; hoogte: 1445 mm; wielbasis: 2756 mm; gewicht: 1532 kilogram; inhoud bagageruimte: 508-1593 liter; brandstoftank: 66 liter; Renault Laguna Estate 2.0 dCi 150 automaat Dynamique: 37.350 euro.

Alternatieven

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Automaat Ghia/Titanium: 37.310 euro

Uitstekende nieuwkomer met een onderstel dat door zijn eigenschappen aan de bovenkant van het segment staat. Qua afwerking zijn er door Ford wat details te verbeteren. Diesel laat weinig te wensen over.

Peugeot 407 SW 2.0 HDiF ST automaat: 38.170 euro

Eigenzinnig vormgegeven stationwagon met prettige rijeigenschappen, fijne diesel en een prima uitrustingsniveau. De afmetingen van de laadruimte maken de 407 vooral tot een lifestyle stationwagon, waarbij de vorm net iets meer voor de functie gaat.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI DRF DSG automaat Comfortline: 42.580 euro

De Passat is in het zakelijke segment een stabiele factor door zijn fraaie uitstraling, forse binnenruimte, vertrouwde rijeigenschappen en uitstekende afwerking. Daar staat dan wel een prijs tegenover die behoorlijk wat hoger ligt dan die van de concurrentie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer