Kamer en kabinet eens over aanpak telefoonterreur
DEN HAAG (ANP) – Staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken) en de Tweede Kamer zijn het donderdag eens geworden over het aanpakken van de telefoonterreur.
Er komt niet alleen een wettelijk verplicht bel–me–niet–register dat mensen moet vrijwaren van ongewenste telefonische verkooppraatjes, maar ook een maximumtarief voor 0900–informatienummers die de consument nodig heeft, bijvoorbeeld om een helpdesk te raadplegen.Er bestaat al een bel–me–niet–register, dat is opgezet door het bedrijfsleven, maar dat werkt in praktijk niet goed doordat niet alle ondernemingen zich houden aan de fatsoensregels. Een wettelijke verplichting moet nu ook de slechtwillende bedrijven buiten spel zetten.
CDA–Tweede Kamerlid Hessels wil een stap verder gaan. Hij kondigde een voorstel aan om de bedrijven te dwingen tot nummerherkenning, zodat de consument weet over welk bedrijf hij kan klagen bij een meldpunt.
Volgens Heemskerk lost dat niet het probleem op dat mensen toch op vervelende tijdstippen lastig gevallen worden door een rinkelende telefoon. Bovendien is nummerherkenning eenvoudig te omzeilen en zijn er hoge kosten aan verbonden, aldus de PvdA–bewindsman.
Bedrijven die zich niet houden aan de regels van het bel–me–niet–register riskeren in de toekomst een boete van 450.000 euro, die kan worden opgelegd door toezichthouder Opta.
De Kamer vreest overigens dat de hardnekkige kwaadwillenden onder de zogeheten telemarketeers kunnen uitwijken naar het buitenland, maar ziet daarin geen reden om af te zien van wetgeving.
Nadat Heemskerk in een vorig overleg nog lijnrecht tegenover de Kamer stond, werden zij het donderdag wel eens over de 0900–nummers. De Kamer wilde aanvankelijk wettelijk vastleggen dat de consument bij 0900–nummers niet hoeft te betalen voor de tijd dat hij moet wachten om iemand aan de lijn te krijgen. Heemskerk zag daarin geen heil, omdat bedrijven dit makkelijk zouden kunnen omzeilen. Ook Kamerlid Van Dam (PvdA), die eerder aankondigde desnoods zelf met wetgeving te komen, kon zich nu vinden in de aanpak van Heemskerk.
Aanpak van misbruik én een maximumtarief moeten nu voorkomen dat de klant moet betalen terwijl hij aan het lijntje wordt gehouden als hij informatie nodig heeft.