Stille autobanden en wegen besparen kosten
DEN HAAG (ANP) – In plaats van alleen maar nog hogere schermen te bouwen langs snelwegen en spoorbanen, kan geluidsoverlast goedkoper worden aangepakt met onder meer geluidsreducerende deklagen op wegen en stillere autobanden.
Door geluidsoverlast dankzij nieuwe technieken aan te pakken bij de bron, wordt tot en met 2020 minimaal 290 miljoen euro bespaard op geluidsmaatregelen.Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek door de ministeries van Verkeer en Waterstaat en van VROM. Het Verkeersministerie investeert de komende jaren 35 miljoen euro in geluidsmaatregelen.
Zo wordt voor 25 miljoen euro op de A12 bij Leidschendam–Voorburg, de A20 bij Rotterdam en de A59 bij Heusden geluidschermen geplaatst die meer zijn afgestemd op de omgeving. Ook wordt op diverse wegen een geluidsreducerende deklaag aangebracht.
De overige 10 miljoen euro wordt gestoken in het spoor door bijvoorbeeld geluidsdempers aan te brengen op de rails. Ook worden aanvullende geluidschermen op het spoor aangebracht bij Nieuwerkerk aan de IJssel, Bussum, Harderwijk en Utrecht.
Verder gaat spoorbeheerder ProRail vervoerders belonen met een tijdelijke korting op hun gebruiksvergoeding voor het spoor als zij hun lawaaiig materieel stiller maken. De NS gaat in de loop van komend jaar dan ook beginnen met de ombouw van ruim driehonderd rijtuigen. Dat kost circa 2 miljoen euro.
VROM–minister Cramer kondigde bovendien aan zich hard te maken voor strengere Europese geluidseisen voor autobanden. Daarnaast voert zij gesprekken met de auto– en bandensector om niet te wachten op nieuwe regels uit Brussel. ING Car Lease maakte donderdag ook bekend voor hun wagenpark van 80.000 auto’s bewust te kiezen voor stillere banden.