Wolters Kluwer ziet brood in China
AMSTERDAM (ANP) - De regelzucht van de Chinese regering is niet voor iedereen een obstakel. Informatieconcern Wolters Kluwer ziet er brood in.
„Multinationals willen op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen in de regels en wetten van China”, zegt bestuursvoorzitter Nancy McKinstry van de informatieleverancier. „Het is een erg rijke markt voor uitgevers.”Wolters Kluwer levert juridische en boekhoudkundige informatie aan grote bedrijven die actief zijn op de Chinese markt of deze willen betreden. „Een onlinedienst die we bijvoorbeeld aanbieden, geeft bedrijven de informatie die ze nodig hebben in het woud van regels”, aldus de topvrouw.
Ook op lokaal gebied ziet McKinstry kansen. „We bieden een belastingboek aan dat in twee talen is geschreven, zowel in het Engels als in het Mandarijns Chinees. Het verkoopt erg goed.”
Het prijsniveau bij de verkoop aan lokale advocatenkantoren en boekhoudbedrijven ligt echter wel laag, vergeleken met wat multinationale bedrijven ervoor betalen. McKinstry: „We leveren daarom zowel producten voor lokale spelers als voor multinationals. Dat is de enige manier om het economisch rendabel te maken.”
Wolters Kluwer is nu zo’n twintig jaar actief in China. McKinstry: „Het lijkt lang, maar als we met onze collega’s in Azië praten, zijn we een jonkie met onze twintig jaar.”
Op overnamepad gaan in het land zit er niet in. „In China mag je als multinationale uitgever bedrijven niet volledig bezitten”, aldus McKinstry.
Wolters Kluwer werkt daarom veel met samenwerkingsovereenkomsten. De activiteiten in China zijn niet ieder jaar winstgevend, met name door grote investeringen. „Je investeert voor de lange termijn”, zo meent de topvrouw.