Kamer wil vaart met spoorlijn
DEN HAAG (ANP) – Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat de regering de spoorlijn Weesp–Almere–Lelystad sneller dan nu gepland viersporig moet maken. Dat bleek donderdag tijdens het jaarlijkse begrotingsdebat.
CDA, PvdA, ChristenUnie, SP, GroenLinks en SGP ondersteunden een motie van het VVD–Kamerlid Paul de Krom waarin staat dat verdubbeling van de zogeheten Flevolijn van groot belang is voor de bereikbaarheid van Almere, Flevoland, Friesland, Drenthe en Groningen.Almere groeit de komende jaren fors, en zodra de Hanzelijn (Lelystad–Zwolle) in 2011 klaar is, neemt het goederenvervoer in dit deel van het land ook flink toe. Investeringen op korte termijn zijn noodzakelijk omdat de capaciteit van het spoor hier nu al ontoereikend is.
In grote lijnen is de Kamer het eens met de ambities van verkeersminister Eurlings (CDA) en staatssecretaris Huizinga (CU). Vanuit de regeringspartijen was er lof voor besluiten over onder meer de kilometerheffing (ingevoering vanaf 2011), de Zuiderzeelijn (komt er definitief niet) en het investeringsplan voor het spoor (4,5 miljard in periode tot 2020).
Diverse partijen plaatsten vraagtekens bij de dekking van dat laatste plan. Vooralsnog heeft Eurlings slechts financiering rond voor de 200 miljoen euro die hij deze kabinetsperiode wil uitgeven. De minister kon niet precies aangeven waar de resterende 4,3 miljard euro vandaan moet komen.
De oppositiepartijen VVD en GroenLinks namen daarmee geen genoegen. Zij vinden dat Eurlings niet hard kan maken dat er extra geld naar het spoor moet en willen dat de Rekenkamer gaat onderzoeken of de claim van Eurlings klopt en hoe het zit met de financiële dekking.
De CDA–bewindsman slaagde er opnieuw niet in om het wantrouwen over de kilometerheffing weg te nemen bij de oppositiepartijen VVD, SP en PVV. Maar Eurlings kan rekenen op steun van een Kamermeerderheid voor het kabinetsbesluit om vanaf 2011 te beginnen met betalen per gereden kilometer.
Als het aan de Kamer ligt, gaat Eurlings snel aan de slag met het verbeteren van de snelweg A1 Amersfoort–Deventer. De drie coalitiepartijen CDA, PvdA en CU ondertekenden verder een motie die moet leiden tot snellere oplevering van wegprojecten.
Het onderzoek naar de noodzaak van extra spoor moet volgens de regeringspartijen worden uitgebreid naar de lijnen Alkmaar–Eindhoven, Den Haag/Rotterdam–Zevenaar en Den Haag–Eindhoven. De door het kabinet voorgestelde onderzoeken omvatten slechts delen van deze trajecten. Binnen een half jaar moet het kabinet ook komen met een plan en extra geld om de toegankelijkheid van stations en treinen voor mensen die minder goed ter been zijn versneld te verbeteren.
De bewindspersonen reageren volgende week op de kritiek van de Kamer.