Complete verdieping spoor Ede van de baan
EDE - De complete verdieping van het spoor bij Ede wordt aan de kant geschoven. Dat heeft waarnemend burgemeester T. Netelenbos dinsdag gemeld. Het plan blijkt onbetaalbaar.
De Gelderse gemeente heeft al jaren plannen om het spoor onder het maaiveld te brengen, omdat de treinrails van Utrecht naar Arnhem de gemeente in tweeën delen. De schattingen voor de kosten liepen uiteen van 160 tot over de 200 miljoen euro. Inmiddels heeft Ede een nieuw plan, dat 110 miljoen euro moet kosten.In het nieuwe plan verdwijnt een nieuw station Ede-Wageningen onder de grond. Op diverse plaatsen wordt het spoor licht verdiept met ongeveer een meter. Daarmee verwacht het college de plaatsing van geluidsschermen te kunnen voorkomen. Twee beruchte spoorwegovergangen, bij de Kerkweg en de Hakselseweg, worden omgebouwd tot viaduct. De Albertstunnel, die momenteel onder het station loopt, blijft bestaan, maar wordt fors verbreed. De tunnel zal in gebruik blijven voor gemotoriseerd verkeer.
Hoe het project precies betaald gaat worden, is nog niet helemaal bekend. De gemeente heeft zelf een spaarpotje van 20 miljoen, de ontwikkelaars die de nieuwe wijk Ede-Oost gaan aanleggen, betalen 30 miljoen en de provincie heeft zich garant gesteld voor eveneens 30 miljoen. Het resterende bedrag zal van het Rijk moeten komen.
Voormalig minister Peijs van Verkeer zegde in de vorige kabinetsperiode Ede 40 miljoen euro toe voor de verdieping. Dat geld zou moeten komen uit een potje van 160 miljoen euro voor spoorproblemen. Inmiddels heeft Ede het nieuwe plan aan haar opvolger, minister Eurlings, aangeboden. Die liet eerder al weten maximaal een kwart van de totale prijs te willen betalen.