ProRail mikpunt van kritiek
DEN HAAG (ANP) – De Nederlandse Spoorwegen en reizigersorganisatie Rover zijn de problemen met ProRail over de nieuwe dienstregeling voor 2008 zat. Ze dienen allebei een klacht in tegen ProRail bij de vervoerskamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa.
Ook de regionale vervoerders Arriva en Veolia klagen hun nood. Arriva, vooral actief in Groningen en Friesland, dreigde dinsdag zelfs volgende week de treinen stil te zetten.Volgens verkeersminister Eurlings zal het wel loslopen. Hij vertrouwt erop dat Arriva en ProRail er alsnog uitkomen. „Ik ga er vanuit dat er volgende week treinen rijden in het noorden".
Hij ziet dan ook geen reden om in te grijpen. De stap van de NS, die al geruime tijd ontevreden is over ProRail, bestempelde Eurlings als normale beroepsmogelijkheden.
Toch zou er volgens hem een hoop verbeterd kunnen worden en meer maatwerk mogen worden geleverd. Bij de evaluatie van het contract met ProRail zou dat aan de orde moeten komen.
De dienstregeling gaat zondag in. Vervoerders moeten voor die tijd met ProRail rond zijn, anders mogen zij geen treinen laten rijden. Arriva wil meer treinen laten rijden om de groeiende stroom reizigers op te vangen, het spoor verbeteren en de perrons verhogen. ProRail zou goede intenties hebben maar geen concrete toezeggingen doen.
ProRail erkent fouten te hebben gemaakt, maar zegt er alles aan te doen om de verhoudingen te verbeteren, zei een woordvoerster. Wat dat concreet betekent, bleef onduidelijk.
Rover zit op dezelfde lijn, maar ziet er niets in om het treinverkeer stil te leggen. Als de partijen er niet uitkomen, is Eurlings aan zet, aldus een woordvoerder.
De Friese vervoersgedeputeerde Adema (ChristenUnie) ziet het nog niet somber in. „Het conflict mag niet ten koste gaan van de reizigers. Maar Arriva heeft mij gezegd het niet over de hoofden van de reizigers te spelen".
De NS is ontevreden over de spoorverdeling waardoor 120 treinritten per week komen te vervallen. Door de NMa in te schakelen hoopt het spoorbedrijf de procedures aangepast te krijgen.
Ook de tariefverhoging met ruim 28 miljoen zit de NS hoog. Dit jaar betaalde de spoorwegen 146 miljoen euro en dat bedrag zou op basis van oude afspraken volgend jaar oplopen tot 151 miljoen. Volgens de NS is de extra verhoging van 20 procent onacceptabel. Volgens ProRail is die kostenpost veroorzaakt door extra wensen van de NS.