Uitbreiding luchthaven ongunstig voor Veluwe
De plannen om de luchthaven Lelystad uit te breiden, zullen leiden tot veel overlast op de Veluwe en komen de economie in de regio niet ten goede, stellen Alex Mink, Eric van Kaathoven en Jaap Zwaal.
Schiphol zit aan de grenzen van zijn groei. Daarom wil het vliegveld uitwijken, en dat kan volgens de nationale luchthaven het beste in Flevoland. Luchthaven Lelystad -waarvan Schiphol de eigenaar is- moet na de baanverlenging rond 2010 2,5 miljoen passagiers per jaar verwelkomen. Daarvoor moet de start- en landingsbaan naar 2100 meter worden verlengd, net lang genoeg voor een Boeing 737 met 150 à 180 passagiers. De groei wordt vooral veroorzaakt door reizigers die vliegen met zakelijke vluchten en vakantiecharters.Op de Veluwe levert de uitbreiding in ieder geval extra overlast op, zowel in de lucht als op de weg. Vooral dat laatste zorgt nu al voor problemen. De ontsluiting van de luchthaven loopt via Harderwijk, waar het verkeer op de provinciale weg N302 nu al met regelmaat vaststaat. Echte oplossingen zijn niet in zicht. Er zijn plannen om een snelbus in te zetten, maar hoe realistisch zijn is dat als je weet dat enkele streeklijnen rond Harderwijk in december worden opgeheven?
Voor bewoners en toeristen zullen de voorgestelde vliegroutes over Hulshorst en Hierden zeven dagen per week overlast opleveren. Dit terwijl een deel van de Veluwe ’s nachts stiltegebied is en er allerlei maatregelen getroffen worden om de natuur de ruimte geven, wat soms tot overlast voor de bewoners leidt.
Dit is pas het begin. Want als de ervaringen met Schiphol iets duidelijk maken, dan is het wel dat de grenzen steeds verder worden opgerekt. Dat maakt dat het almaar toenemende luchtverkeer in Nederland een belangrijke bron van de uitstoot van CO(in2( en van luchtvervuiling is.
Banen
Al deze overlast voor de regio wordt door voorstanders van een grotere luchthaven gerechtvaardigd door het toepassen van een bekend recept. Ten eerste worden de kosten veel te laag ingeschat en blijken deze in de loop der jaren telkens naar boven bijgesteld te moeten worden.
Ten tweede worden gunstige economische verwachtingen -bijvoorbeeld banengroei- voorgespiegeld die in de praktijk bij lange na niet worden gehaald. Voor zover er al banengroei is, betreft dit voor het overgrote deel de verplaatsing van bedrijvigheid van de ene regio in Nederland naar de andere. Voorstanders van de uitbreiding van vliegveld Lelystad beloven tot wel 12.000 nieuwe banen.
Maar die aantallen zullen nooit worden gehaald. Er zullen zeker medewerkers van Schiphol meeverhuizen, maar wat de winst voor de Veluwenaren is, is onduidelijk. Willen we soms dat die mensen voor een nog grotere druk op de toch al overspannen huizenmarkt op de Veluwe gaan zorgen? Een groeistad als Harderwijk heeft nu al moeite om de eigen inwoners op te vangen.
Bovendien blijkt uit onderzoeken dat juist het groen en de natuur enkele van de grootste economische waarden van deze regio vertegenwoordigen. Als deze onder druk komen te staan door vliegtuiglawaai zou het aantal banen in bijvoorbeeld de recreatiesector en aanverwante sectoren wel eens flink kunnen dalen.
De vraag is dus niet of de extra overlast opweegt tegen de extra banengroei, maar of de Veluwe bereid is de lasten te dragen van een tweede Schiphol in de achtertuin zonder daar de lusten van te krijgen. Ons antwoord is duidelijk, de plannen voor de uitbreiding van luchthaven Lelystad moeten van tafel en de provincie Gelderland moet vooroplopen in het verzet tegen de uitbreiding.
Alex Mink en Eric van Kaathoven zijn lid van Provinciale Staten van Gelderland voor de SP, Jaap Zwaal is voorzitter van SP-afdeling Noordwest-Veluwe.