Nederland tast dieper in de buidel voor sinterklaas
DELFT - Nederlanders besteden dit jaar flink meer dan vorig jaar aan Sinterklaasaankopen. Gaven Nederlanders vorig jaar 760 miljoen euro uit aan cadeautjes, dit jaar komen de verwachte uitgaven op 820 miljoen euro.
Dat zegt de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland op basis van een enquête onder de bij hem aangesloten branches. De winkelraad verwacht overigens dat de detailhandel met Kerst nog meer verkoopt.De sintaankopen worden vooral gedaan bij speelgoedzaken. Populairste item blijft LEGO, met name de Cityline, op de voet gevolgd door Playmobil (circusthema). Bordspelen lopen prima, met name Het Huis Anubis, dat is uitgeroepen tot Speelgoed van het Jaar.
Volgens Equens, het voormalige Interpay, heeft de Nederlandse consument op de laatste zaterdag voor sinterklaas bijna 8 miljoen betalingstransacties uitgevoerd. Het bedrijf registreert alle betalingen van bank- en giropassen en door Equens verwerkte creditcards. De piek lag tussen 14.30 uur en 15.00 uur. Toen vonden er ruim 300 transacties per seconde plaats.
Vorig jaar werden er op de zaterdag voor sinterklaas ongeveer 7 miljoen transacties uitgevoerd. Op het piekmoment vonden toen bijna 280 transacties per seconde plaats.
Equens verwacht dat op zaterdag 22 december het recordaantal transacties gebroken wordt. Vorig jaar werden er op de zaterdag voor Kerst bijna 9 miljoen betalingen gedaan; dit jaar verwacht het bedrijf 1 miljoen transacties extra.