Losse fietslamp uitkomst voor jongere in grote stad
De politie controleert sinds een aantal jaren in november op fietsverlichting. Dit jaar zijn die controles opvallend breed uitgemeten in de pers. De belangrijkste aanleiding vormde een brief van de Raad van Hoofdcommissarissen waarin staat dat de politie fietsers gaat bekeuren die geen vaste verlichting op hun rijwiel hebben maar die op kleding of tas dragen. Oftewel: een zerotolerancebeleid voor fietsers.
Dat leidde tot felle discussies en politiekorpsen die openlijk lieten blijken daar niet aan mee te werken. Tweede Kamerleden en de ministers Eurlings en Ter Horst mengden zich in het debat en verklaarden voor de camera dat de regels wat hen betrof verruimd konden worden, omdat ze blij zijn als fietsers überhaupt licht hebben. Zichtbaarheid, daar gaat het om. Of de politie nu wel of niet moest gedogen, daar lieten de bewindslieden zich wijselijk niet duidelijk over uit.De RAI en Bovag, de brancheorganisaties van de fietsenwinkels en fabrikanten, wilden ook wel wat olie op het vuur gooien. „Gedogen is belachelijk. Fietsverlichting hoort én vast op de fiets te zitten én goedgekeurd te zijn”, aldus hun persbericht.
In de discussie over fietsverlichting goochelen de media graag met cijfers om het belang goed duidelijk te maken. Een citaat uit de Volkskrant van 8 november: „Mede als gevolg van slechte of ontbrekende fietsverlichting vielen vorig jaar ruim tweehonderd doden.” Een nogal vreemde opmerking als je je bedenkt dat 150 van die doden overdag vielen. De waarheid blijkt dat nog nooit in wetenschappelijke studies is aangetoond dat fietsers zonder licht in Nederland een hoger risico lopen om aangereden te worden dan fietsers met licht. Een mogelijke verklaring is dat fietsers die zonder licht fietsen zich meer bewust zijn van de risico’s en daardoor voorzichtiger opereren.
Ook een website die onderdeel uitmaakte van de voorlichtingscampagne van Verkeer en Waterstaat haalde de pers. Onder het motto ”Wil je nu iets leuks uithalen bij je vrienden?” werd opgeroepen vrienden aan te melden die geen fietsverlichting hadden. Een actie die natuurlijk de nodige vragen oproept en inmiddels gestaakt is.
Wat vindt de Fietsersbond van al die heisa? De brief van de Raad van Hoofdcommissarissen is vooral onpraktisch. De afgelopen jaren is het gebruik van fietsverlichting meer dan verdubbeld. Dat komt enerzijds door de strenge politiecontroles en anderzijds door het gemak en de lage prijs van de losse lampjes.
Uit onderzoek blijkt dat het voeren van licht vooral onder jongeren in de grote steden ver onder peil was. Met name voor deze groep zijn die lampjes een uitkomst. Want probeer een vast fietslicht maar heel te houden als je je fiets in overvolle stallingen moet proppen, als het rijwiel ’s avonds en ’s nachts buiten staat en anderen hun tweewieler daar niet zachtzinnig tegen aan kwakken of wanneer je weinig geld hebt of je uit angst voor diefstal geen nieuwe fiets kunt permitteren. En voor de zichtbaarheid maakt het niks uit of de lamp op de fiets zit of op jas of tas.
Opvallend genoeg wordt in de campagne voor fietsverlichting gebruikgemaakt van de batterijverlichting die zo makkelijk kan knipperen en los te bevestigen is. Tenslotte rijdt ook de politie op fietsen die voorzien zijn van verlichting met knippermogelijkheid.
Kees Bakker, Fietsersbond