Europees Galileo–akkoord zonder Spanje
BRUSSEL/MADRID (ANP/EFE/DPA) – Spanje is boos dat de overige landen van de Europese Unie donderdag een akkoord hebben gesloten over hoe het Europese satellietensysteem Galileo zal worden uitgevoerd. Op één na alle ministers van Verkeer of Transport van de 27 leden tellende EU werden het donderdag na tien uren onderhandelen eens over de wijze waarop de uitvoering van het miljardenproject wordt verdeeld. De Spaanse minister Fernando Palao noemde het besluit onacceptabel.
Palao zei dat dit alleen unaniem kan worden goedgekeurd. Juristen van de EU–ministerraad beklemtoonden echter dat een gewone meerderheid van stemmen hier voldoet. Spanje wilde per se ook een controlecentrum voor de navigatiesatellieten maar krijgt dat niet uit de pot voor Galileo. Er komt er een bij München en een in het Italiaanse Fucino. Spanje mag wel een controlecentrum voor dit project opzetten mits het dat uit eigen zak betaalt. Over wat daar dan gecontroleerd gaat worden, zei de Duitse minister Tiefensee na afloop: „Dat zien we dan wel weer".Het Europese navigatiesatellietsysteem moeten in 2013 functionaren. De bouwprojecten worden onderverdeeld in systeemplanning, satellietconstructie, lanceerinstallaties, controlecentra en bedrijfsvoering.
Afgelopen vrijdag was er na maandenlang touwtrekken een akkoord bereikt over de financiering van het project. Ook dat was een moeizaam bereikt compromis. Duitsland, Groot–Brittannië en Nederland verzetten zich toen tegen de wijze waarop het dure project zou worden gefinancierd.
Galileo moet met dertig satellieten in de ruimte de Europese verbeterde versie van het Amerikaanse gps–systeem voor positiebepaling op aarde worden. Het project is in totaal begroot op 3,4 miljard euro. Eén satelliet hangt al in de ruimte, maar het project zal niet voor 2013 volledig zijn gerealiseerd. Ooit was het de bedoeling dat het per 2008 al operationeel zou zijn.
De satellieten zijn met 3,4 miljard euro de grootste EU–aankoop ooit. De gps–satellieten moeten Europa in 2013 onafhankelijk maken van Amerikaanse of andere navigatiesystemen. Automobilisten kunnen er hun navigatieapparaten als TomTom op instellen, terwijl de overheid het kan gebruiken voor de registratie bij rekeningrijden.
Het zogeheten Galileoproject (vernoemd naar de Italiaan die ontdekte dat de aarde om de zon draait) komt beschikbaar in vijf á tien megacontracten. Vooral de grote Europese bedrijven als Thales en EADS komen daarvoor in aanmerking.
Het Nederlandse Dutch Space uit Leiden, eigendom van EADS, dingt naar de bouw van zonnepanelen voor alle satellieten.