Toch geen gedwongen ontslagen bij KLM
Bij KLM vallen geen gedwongen ontslagen. Dat zijn de directie en de vakbonden donderdag overeengekomen. Het personeel moet daar wel wat tegenover stellen. De loonsverhoging van 2 procent per december 2001 wordt opgeschoven en de medewerkers moeten volgend jaar vier vakantiedagen inleveren. De dertiende maand blijft onaangetast.
Toch is bestuurder J. Smeets van FNV Bondgenoten tevreden. Zij wijst erop dat KLM per maand ongeveer 60 miljoen euro (132 miljoen gulden) verliest. Bovendien krijgt het personeel de loonsverhoging van 2 procent wel, maar pas in april 2002. De geschrapte vakantiedagen krijgen de medewerkers begin 2003 weer bijgeschreven of uitbetaald.
„We moesten wel meewerken aan kostenreductie bij KLM", aldus Smeets. „Dat was noodzakelijk om de continuïteit van het bedrijf en dus de werkgelegenheid veilig te stellen." Zij erkent dat de medewerkers het zullen merken in hun portemonnee. „Maar de individuele financiële schade is beperkt gebleven en de eindejaarsuitkering is veiliggesteld."
Eric Aarts van CNV Burgerluchtvaart vindt de overeenkomst „verantwoord." Volgens de CNV-onderhandelaar tast het nauwelijks de arbeidsvoorwaarden van de medewerkers aan."
De afspraken moeten het bedrijf weer lucht geven. Zo hebben de partijen afgesproken dat de productiviteit volgend jaar 2 procent moet stijgen. Hoe dat moet gebeuren, wordt gedurende het jaar verder besproken. Personeel kan bij te weinig werk tijdelijk bij een andere afdeling worden ondergebracht. Ook kan KLM mensen detacheren bij andere ondernemingen. Het grondpersoneel levert volgend jaar vier verlofdagen in, het vliegend personeel zes dagen.
Beperking
De luchtvaartmaatschappij liet weten het niet uit te sluiten dat ook na 1 april de capaciteit beperkt moet worden. „Het is een mogelijkheid", aldus een woordvoerder donderdag. Na de aanslagen in de Verenigde Staten heeft KLM de capaciteit in de winter verminderd met 15 procent. Op basis van de boekingen en de economische situatie verwacht de KLM geen structurele stijging het vervoersaanbod en de opbrengsten. „Maar hoe de situatie precies zal zijn na 1 april, is moeilijk in te schatten," aldus de woordvoerder.