„Leesprestaties kinderen slechter”
DEN HAAG - De Nederlandse basisschoolleerlingen van 9 en 10 jaar lezen minder goed dan de kinderen van die leeftijd vijf jaar geleden.
Dat blijkt uit PIRLS, een internationaal onderzoek naar leesvaardigheid, dat woensdagmiddag is aangeboden aan staatssecretaris Dijksma van Onderwijs.Nederlandse leerlingen van 9 en 10 jaar lezen in vergelijking met andere landen goed. Met name de meisjes presteren echter slechter dan de leerlingen die in 2001 die leeftijd hadden.
Nederland heeft niet veel zwakke lezers, maar ook niet veel gevorderde lezers. Verreweg de meeste scholieren beheersen de basisleesvaardigheden.
De koplopers vorig jaar waren de Russische Federatie, Hongkong en Singapore. Hekkensluiters waren Koeweit, Marokko en Zuid-Afrika.
In 2006 behaalden de Nederlandse leerlingen een gemiddelde schaalscore van 547, tegen 554 in 2001 (het internationale gemiddelde is op 500 gesteld). Hoewel de meisjes nog steeds duidelijk beter lezen dan de jongens, zijn de verschillen kleiner geworden.
De leesscores van de allochtone en de autochtone leerlingen verschillen nog steeds sterk (respectievelijk 513 en 554). Het verschil tussen beide groepen is in de afgelopen vijf jaar gelijk gebleven.