„Magneettrein Lelystad-Schiphol optie”
DEN HAAG (ANP) - RandstadRapid, een supersnelle magneetzweeftrein tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad, gedeeltelijk door een tunnel onder het IJmeer, biedt het meeste perspectief om het verkeersinfarct op deze lijn te bestrijden. Het Rijk hoeft niet per se mee te betalen.
Dat staat in een plan dat Siemens Nederland, ABN AMRO, Ballast Nedam en Bam donderdag presenteren.Topman Martin van Pernis van Siemens Nederland schetste dinsdag op het hoofdkantoor van zijn onderneming in Den Haag alvast de grote lijnen van het plan. Bestaande plannen gaan uit van extra spoor langs de bestaande infrastructuur. „Ons alternatief gaat dwars door het IJmeer en via het Centraal Station in Amsterdam, deels in een tunnel, deels over een brug”, aldus Van Pernis. „Op die manier hinder je de scheepvaart niet en krijg je een supersnelle verbinding tussen de steden.”
Het project kan worden aangelegd zonder bijdrage van het Rijk. „Als ze lang aandringen, doen we het zelf”, zei Pernis. Volgens hem kan het bedrijfsleven de aanleg betalen en terugverdienen via de exploitatie van de lijn.
Een magneetzweeftrein, die zich met snelheden tot 500 kilometer per uur verplaatst over een magneetveld, biedt volgens de bestuursvoorzitter van Siemens Nederland grote voordelen ten opzichte van gewone treinen. „De zweeftrein is veel sneller en is gemakkelijker in te passen.” De magneetzweeftrein heeft in tegenstelling tot treinen die over rails rijden geen enkele moeite met flinke hellingen en bochten en kan ook boven bestaande wegen en spoor zweven over een eigen baan. Volgens Van Pernis hoeft echter niet per se te worden gekozen voor de zweeftrein, die vooralsnog alleen reizigers vervoert tussen de luchthaven en het stadscentrum van Sjanghai. „Je kunt ook kiezen voor een lightrailverbinding of een RER-lijn, zoals we die kennen uit Parijs.”
De werkgeversorganisatie VNO/NCW en Bouwend Nederland steunen de plannen van het consortium. Donderdag treden de initiatiefnemers naar buiten met meer details. Van Pernis noemde geen bedragen, maar de aanleg van een magneetzweefbaan, tunnels en bruggen vergt zeker een investering die in de miljarden euro’s loopt.
Siemens pleit al langer voor de aanleg van trajecten voor de magneetzweeftrein, bijvoorbeeld op de onlangs door het kabinet afgeschoten Zuiderzeelijn, en voor een snelle verbinding tussen de grootste steden in de Randstad. Anderhalf jaar geleden presenteerde het bedrijf samen met de onderneming ThyssenKrupp nog een plan voor een lijn tussen Lelystad, Amsterdam, Schiphol en Leiden. Daarin moest de overheid maximaal 2 miljard euro bijdragen.