Binnenland

Consortium wil magneettrein Lelystad–Schiphol

DEN HAAG (ANP) – RandstadRapid, een magneetzweeftrein tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad, gedeeltelijk door een tunnel onder het IJmeer, biedt het meeste perspectief om het verkeersinfarct op deze lijn te bestrijden. Het Rijk hoeft niet per se mee te betalen. Dat staat in een plan dat Siemens Nederland, ABN Amro, Ballast Nedam en Bam later deze week presenteren.

27 November 2007 13:46Gewijzigd op 14 November 2020 05:19

Topman Martin van Pernis van Siemens Nederland schetste maandag op het hoofdkantoor van zijn onderneming in Den Haag alvast de grote lijnen van het plan. Bestaande plannen gaan uit van extra spoor langs de bestaande infrastructuur. „Ons alternatief gaat dwars door het IJmeer, deels in een tunnel, deels over een brug", aldus Van Pernis. „Op die manier hinder je de scheepvaart niet en krijg je een supersnelle verbinding tussen de steden".Het project kan worden aangelegd zonder bijdrage van het Rijk. „Als ze lang aandringen, doen we het zelf", zei Pernis. Volgens hem kan het bedrijfsleven de aanleg betalen en terugverdienen via de exploitatie van de lijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer