„Schade aan landschap onomkeerbaar”
OUD-BEIJERLAND - Hoewel de gemeenten in de Hoeksche Waard „niet onwelwillend” staan tegenover de aanleg van de A4-zuid, roept die ook verzet op. De Stichting tot Behoud van de Hoeksche Waard als Polderlandschap (BHWP) heeft al een kleine 4000 handtekeningen opgehaald om het asfalt te weren. „Hier heersen nog de rust en de stilte. Dat willen we graag zo houden.”
De overheden willen de A4 aanleggen om louter economische redenen, zo redeneert D. Hazenberg van de BHWP. „De schade die een snelweg aanbrengt aan het landschap is onomkeerbaar. De kernkwaliteiten van het gebied -de openheid, het polderpatroon, de dijken en de kreekruggen- gaan verloren. Bovendien tast een snelweg dwars door het nationaal landschap de leefbaarheid van mens, dier en plant aan.”Hazenberg voorspelt dat de A4 overlast gaat veroorzaken. „Allereerst is er het probleem van fijnstof. Het tracé voor de A4-zuid loopt langs de westkant van Oud-Beijerland, vlak langs de Zoomwijck. Daar staan ook nog eens twee middelbare scholen. Een westenwind zal het fijnstof en het geluid van het verkeer over het hele eiland verspreiden. Bovendien veroorzaakt het snelwegverkeer lichthinder voor de directe omgeving.”
Een snelweg door de Hoeksche Waard heeft volgens Hazenberg ook een aanzuigende werking op bedrijven. „De A4 sluit bij Klaaswaal aan op de A29. De snelwegen vormen een prima uitvalbasis voor het bedrijfsleven. Aanleg van de A4 zal bovendien infrastructurele aanpassingen op het eiland met zich meebrengen, waardoor er nog meer beslag op de ruimte wordt gelegd.”
Maar heeft Hazenberg dan geen oog voor de economische voordelen van de A4-zuid? Het verkeer op de A15 en de A16 zal immers volledig vastlopen als er niet snel maatregelen worden genomen. „Natuurlijk, Rotterdam staat onder druk en Europoort groeit uit zijn jasje. Het is echter merkwaardig om de Hoeksche Waard als nationaal landschap aan te wijzen en er vervolgens een snelweg dwars doorheen te leggen. Het eiland biedt volop recreatieve mogelijkheden voor bewoners van de Randstad. In de Hoeksche Waard heersen nog de rust en de stilte. Dat willen we graag zo houden. Een goed alternatief zou zijn dat het vervoer van containers tussen Rotterdam en Antwerpen wordt overgelaten aan de binnenvaart. Dat is nog veel goedkoper ook.”