Reparatie voor de deur
Een nieuwe kettingkast monteren is zo gepiept. Na een kwartier zet Ruud Sterrenburg van FietsNED de tweewieler weer voor de deur van de eigenaar. De mobiele fietsenmaker verleent service aan huis. Zijn bus fungeert als werkplaats.
Ruud Sterrenburg trekt sinds enkele maanden de aandacht. De grote Fiat Ducato waarin hij rijdt, zie je niet over het hoofd. Vooral vanwege de gekleurde kretologie op de buitenkant. In de file staan is tegenwoordig minder erg, vindt de fietsenmaker. „Mensen krijgen dan uitgebreid de tijd om mijn bus te bekijken. Wanneer ze later pech met hun tweewieler hebben, herinneren ze zich het woord FietsNED, hoop ik, en trekken ze aan de bel.”Het regent deze middag pijpenstelen als Sterrenburg op pad gaat. Geen aanlokkelijk weer voor mensen om zelf een fiets naar de reguliere fietsenmaker te brengen. Een telefoontje naar FietsNED is dan verleidelijk. Die verleent service aan huis. Als tegenprestatie vraagt hij 5 euro voorrijkosten.
Sterrenburgs rit voert vandaag van standplaats Krimpen aan de Lek via Lekkerkerk naar Capelle aan den IJssel. Bij de eerste halte verdwijnt een elektrische fiets in de bus. Een uitzondering, want Sterrenburg repareert mankementen in principe ter plekke. „Deze oude Sachs vraagt meer tijd; er moet bijvoorbeeld iets worden gesoldeerd.”
Laptop
In Capelle aan den IJssel wacht een meidenfiets op een nieuwe kettingkast. „Vorige week gaf ik deze tweewieler een onderhoudsbeurt, maar het benodigde type kettingkast heb ik niet op voorraad. Een versnellingskabel en een fietsband zijn vrij universeel, maar van veel andere onderdelen bestaan zo veel soorten en maten dat het onmogelijk is het complete assortiment op voorraad te hebben. Ik kan dus niet alles ter plekke oplossen. Wanneer ik alsnog het bestelde onderdeel monteer, reken ik niet nogmaals voorrijkosten.”
De mobiele fietsenmaker neemt zijn werkplaats altijd mee. Gereedschappen en fietsartikelen sieren de wanden van de laadruimte. Evenals een laptop met printer, bestemd voor het maken van de factuur. Op de werkbank staat een bankschroef. Aan de deuren hangt een serie banden. De haken aan het dak zijn bedoeld om een fiets aan te bevestigen. Ondanks alle attributen blijft er voldoende bewegingsruimte.
Broek ophouden
Sterrenburg trekt bekijks van omwonenden als hij in een woonwijk staat. „Ze komen vaak vragen wat ik doe. Het directe contact met klanten is een van de mooie kanten van dit werk, evenals de vrijheid en het zelf kunnen bepalen van de dagindeling.”
De fietsenmaker werkt sinds vier maanden onder de FietsNED-paraplu. Daarvoor zat hij tien jaar in de fietsenbranche. „Ik moet als franchisenemer mijn eigen broek ophouden. De respons in de aanloopperiode valt me niet tegen. Het idee achter FietsNED blijkt levensvatbaar. Mede omdat het aantal fietsenzaken afneemt. Niet alleen vanwege de vergrijzing -er melden zich weinig leerling-monteurs-, maar ook omdat steeds meer mensen hun tweewieler via internet kopen.”
Zes dagen per week staat Sterrenburg klaar om uit te rukken. Ook ’s avonds, tot genoegen van veel tweeverdieners. „De zondag reserveer ik voor mijn gezin.” De fietsenmaker komt niet alleen bij mensen thuis. Hij gaat zo nodig ook langs kantoren en bedrijven om er een fiets te repareren, zodat een werknemer aan het einde van de dag zijn rijwiel weer kan gebruiken.
Toeters en bellen
Zo’n 70 procent van zijn werktijd spendeert Sterrenburg aan fietsen van particulieren, gemiddeld staat hij drie kwartier bij een klant. Twintig procent gaat op aan het rijklaar maken en zo nodig repareren van door internetbedrijven en onder meer ANWB en Gamma geleverde tweewielers. De resterende 10 procent is gereserveerd voor onderhoud en reparaties van rollators, scootmobielen, rolstoelen en elektrische scooters.
Aan benzinescooters waagt Sterrenburg zich niet. „Die zijn te zwaar om in mijn bus op te hangen en vragen een veelheid aan onderdelen, die ik niet mee kan nemen.”
De toegenomen hoeveelheid toeters en bellen op een fiets, zoals verende voorvork en dito zadelpen, een rits versnellingen en de opmars van de elektrische fiets maken het onderhoud ingewikkelder en arbeidsintensiever. Tot nu toe weet Sterrenburg alle problemen op te lossen. „Wel heb ik een paar keer een tweewieler mee naar huis genomen. Lukt iets niet, dan bivakkeer ik soms de hele avond in mijn schuur. Ik laat me niet klein krijgen door een fiets!”
Snelle service
De snelle service is de belangrijkste reden voor Ineke Noordhuis om Ruud Sterrenburg uit te nodigen. De mobiele fietsenmaker staat voor de derde keer op de stoep bij de in Capelle aan den IJssel woonachtige familie. „Ik maak veel gebruik van mijn fiets”, vertelt Noordhuis. „Bij de fietsenmaker ben ik hem sowieso een dag kwijt voor een reparatie. Als het meezit, want op zaterdag hoef ik niet aan te kloppen, terwijl de zaak op maandag gesloten is. FietsNED repareert een fiets voor de deur. De eerste keer stond Sterrenburg om halfnegen ’s morgens op de stoep. Terwijl ik douchte, legde hij een nieuwe binnen- en buitenband om het achterwiel. Een halfuur later kon ik mijn rijwiel weer gebruiken. Ideaal.”
Dat ze 5 euro voorrijkosten moet betalen, vormt geen probleem. „We hebben de fiets van onze dochter een servicebeurt laten geven. Omdat ze ermee naar school fietst, kan ze hem geen dag missen. Die 5 euro extra valt weg tegen het gemak van FietsNED.”
Fietswegenwacht
Het idee om aan huis fietsservice te verlenen, is niet nieuw. Er zijn verschillende initiatieven op dit gebied onder noemers als Fietsherstel aan huis, FietsOkay, De Kettingkast en Mobiele Rijwielservice. ”FietsNED, dé mobiele fietsenmaker” is een franchiseorganisatie voor zelfstandige tweewielertechnici die elk in een eigen rayon werken. FietsNED begon in 2005 als project gericht op stimulering van nieuwe bedrijvigheid. Het ministerie van SZW droeg hieraan een steentje bij. Sinds de verzelfstandiging oktober vorig jaar groeit FietsNED gestaag verder; momenteel zijn veertien fietstechnici actief. Het streven is de realisatie van een landelijk dekkend netwerk in 2009, waarvoor ten minste vijftig franchisenemers nodig zijn. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat nomineerde de organisatie voor de VanAnaarBeterprijs 2007 vanwege haar initiatief om in Nederland een fietswegenwacht te realiseren. FietsNED is de eerste die streeft naar een landelijke dekking voor deze pechhulpdienst. Mensen met een FietsNED-pechpas hebben recht op kostenloze reparatie bij pech onderweg, exclusief onderdelen, en gratis vervoer van fiets en fietser wanneer reparatie ter plekke niet mogelijk is.
Meer informatie: www.fietsned.nl.