Numeri krijgt geen financiële module
UTRECHT - De projectleiding van Numeri, het nieuwe ledenregistratiesysteem van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), heeft besloten af te zien van het inrichten van een uitgebreide financiële administratie in het systeem.
Dat blijkt uit de voortgangsrapportage die de kleine synode van de Protestantse Kerk vrijdag in Utrecht bespreekt.Reeds eerder kwam in de publiciteit dat het nog steeds niet lekker loopt met de ontwikkeling van het nieuwe ledenregistratiesysteem. Zo zou een pilotproject veel problemen aan het licht hebben gebracht en zou de gebruikersvriendelijkheid van het systeem ver onder de maat zijn.
Inmiddels zijn de kosten voor het project opgelopen van bijna 2 miljoen tot ruim 5 miljoen euro. Ook de invoering van Numeri is diverse keren vertraagd. De planning was dat Numeri in april 2008 operationeel zou zijn. Dat die datum wordt gehaald, lijkt niet waarschijnlijk. Voor de kleine synode in maart komt de projectleiding met een eindrapport waaruit duidelijk moet worden wanneer gemeenten met Numeri kunnen gaan werken.
In het rapport dat de kleine synode vrijdag bespreekt, wordt in ieder geval duidelijk dat door de projectleiding is afgezien van het inrichten van een uitgebreide financiële administratie in Numeri. Het was eerst de bedoeling dat plaatselijke gemeenten niet alleen hun ledenadministratie via Numeri konden regelen, maar ook hun financiële boekhouding.
Van het bouwen van zo’n financiële administratiemodule is nu afgezien. „De inrichting en het beheer ervan zijn kostbaar en het werken met deze financiële administratie is zeer complex, waardoor het gebruik in de gemeenten beperkt zal blijven. De beoogde voordelen die in eerste instantie verwacht werden, worden hiermee niet gehaald.”
De projectleiding zegt te verwachten dat plaatselijke gemeenten „een goed eigen systeem tot hun beschikking hebben voor de financiële administratie.” Als alternatief voor de uitgebreide bijdrageadministratie wordt door de leiding van Numeri gedacht aan het leveren van „maatwerk.”
In de voortgangsrapportage wordt erkend dat deze beslissing betekent dat een van de uitgangspunten van Numeri, namelijk het ontwikkelen van een administratie voor leden, bijdragen en financiën, is losgelaten.
Om de veelbekritiseerde gebruikersvriendelijkheid van Numeri te verbeteren, worden de mogelijkheden van een zogenaamde gebruikersinterface onderzocht.
Wat betreft het beschikbare budget blijkt momenteel nog ruim 513.000 euro van de beschikbare 5,2 miljoen voor Numeri niet te zijn gebruikt. „Dit bedrag zal net voldoende zijn om het project tot de volgende vergadering van de kleine synode draaiend te houden”, aldus de rapportage. „Het verzoek aan de kleine synode is toestemming te geven dit bedrag hiervoor te gebruiken. In de volgende kleine synode zal een totaalplan worden gepresenteerd.”
Omdat nog niet alle haalbaarheidsstudies en onderzoeken zijn afgerond, krijgt de kleine synode pas in maart „een voorstel tot keuze” voorgelegd. Tot die tijd worden geen nieuwe activiteiten in Numeri gestart. „In deze periode wordt het team teruggebracht tot de minimaal benodigde omvang om de onderzoeken te helpen uitvoeren en de voorstellen uit te werken voor de eerstvolgende vergadering van de kleine synode.”
Na alle tegenslagen is de toon van de tussenrapportage zeer terughoudend. Zo wordt uiteindelijk geconcludeerd dat de projectleiding een weg ziet „richting mogelijke opties om Numeri voor de gebruiker geschikt en bereikbaar te maken.”