Grolsch: Vakmanschap is meesterschap
ENSCHEDE (ANP) - ”Vakmanschap is meesterschap”. Met deze bekende slogan presenteerde biermerk Grolsch zich tot 1985 als brouwer van een zogeheten premium, een sterk biermerk. Het vakmanschap zal niet uit Nederland vertrekken na de overname door het Brits/Zuid-Afrikaanse SABMiller, de brouwer verwisselt alleen van eigenaar.
De filmpjes van maker Paul Huf met de jazzy muziek van Clous van Mechelen waren een hit. Daarna volgden slogans als ”Op een dag drink je geen bier meer, maar drink je Grolsch” en tegenwoordig ”Bier mag weer gezien worden”.Maandag werd bekend dat SABMiller een overnamebod wil doen van 48,25 euro per Grolsch-aandeel, wat neerkomt op 816 miljoen euro. De kans is volgens kenners klein dat een andere bieder dit zal overtreffen. De Grolschdirectie is al akkoord met de overname.
De geschiedenis van Grolsch gaat terug naar 1615. Peter Cuyper is een van de oorspronkelijke bierbrouwers, die in 1676 tot meester van alle brouwerijen in Grol, het huidige Groenlo, werd uitgeroepen. Cuyper trainde de bierbrouwers in nieuwe technieken en introduceerde exclusieve recepten. Met resultaat, want het bier uit Grol, Grolsch, werd in grote gebieden bekend.
In 1897 brengt Grolsch de kenmerkende beugelfles op de markt, naast het standaard ”pijpje”. Dit jaar stopte de bierbrouwer met het pijpje en heeft naast de beugelfles een ”hipper” vormgegeven fles met 10 procent meer inhoud dan het pijpje.
Op 3 mei 1922 fuseerde de Groenlose brouwerij, die toen de naam De Klok droeg, met de Enschedesche Bier Brouwerij. De nationale expansie kreeg daarmee een nieuwe injectie. In 1984 gaat Grolsch naar de beurs. Een groot deel van de aandelen zijn in handen van de familie De Groen, die van het bedrijf vanaf 1968 een internationale onderneming heeft gemaakt. In 1995 mag Grolsch het predicaat ”Koninklijk” dragen.
Als Enschede op 13 mei 2000 wordt opgeschrikt door de vuurwerkramp, komt ook Grolsch in de problemen. De brouwerij is getroffen en moet voor de productie uitwijken naar nabijgelegen brouwerijen. Onder meer brouwerij Hertog Jan neemt een deel van de Grolschproductie over.
In 2007 krijgt Grolsch van de Europese Commissie een boete opgelegd van 32 miljoen euro wegens het maken van prijsafspraken met andere bierbrouwers. Grolsch is in beroep gegaan tegen deze uitspraak.
Grolsch boekte vorig jaar een winst van ruim 19 miljoen euro bij een omzet van bijna 318 miljoen euro. Er werd 2,9 miljoen hectoliter Grolschbier gebrouwen. Het bedrijf telt bijna 900 werknemers.
Met de overname door SABMiller zal Grolschbier internationaal meer bekendheid gaan krijgen. Hoewel Grolsch al naar zeventig landen exporteert, ligt het zwaartepunt op dit moment in Nederland.