Zuiderzeelijn van de baan
DEN HAAG - De Zuiderzeespoorlijn, die de Randstad met het noorden zou moeten verbinden, is definitief van de baan. Als compensatie stelt het kabinet 2 miljard euro beschikbaar voor versterking van de economie in het noorden.
Volgens minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat, die het besluit vrijdag na afloop van het kabinetsberaad meedeelde, levert de compensatie het noorden per saldo meer op dan een snelle treinverbinding met de Randstad.De bewindsman weet zeker dat de Zuiderzeespoorlijn niet rendabel is. De kosten per jaar bedragen 2,5 miljard euro en de opbrengsten zijn 1,7 miljard. Ook is het lang niet zeker dat de aanlegkosten niet uit de hand gaan lopen. Op dit moment zouden de aanlegkosten 4 miljard euro bedragen. Daarbij zou minimaal nog 2 miljard extra komen voor inpassingen om overlast voor burgers te voorkomen. Eurlings refereerde gisteren aan de Betuwelijn, de goederenspoorlijn tussen de Rotterdamse haven en de Duitse grens, die miljarden duurder werd dan gepland. Dat wil hij niet meer.
Eurlings zei dat het kabinet heeft overwogen nog niet te kiezen en een commissie in te stellen die de haalbaarheid en betaalbaarheid nog eens zou onderzoeken. „Dat was echter de slechtste keus die denkbaar was. Dan zou er weer geen geld naar het noorden gaan.”
In totaal had het kabinet 2,7 miljard gereserveerd voor de Zuiderzeespoorlijn. In totaal gaat er nu 2 miljard naar het noorden: 1,8 miljard uit het potje voor de Zuiderzeelijn en 200.000 euro uit een potje voor infrastructuur. Dat laatste geld is bedoeld voor verbetering van de zuidelijke rondweg om de stad Groningen en een betere bereikbaarheid van Leeuwarden. Het overige geld wil de bewindsman onder andere besteden voor watertechnologie, duurzame energieprojecten en andere bereikbaarheidsprojecten. Over een deel van het geld mag de regio meebeslissen.
Volgens de minister is het noorden beter af met dit voorstel dan met een nieuwe spoorlijn. De Zuiderzeelijn zou slechts enkele honderden arbeidsplaatsen opleveren en de maatregelen die nu worden genomen, enkele duizenden. Bovendien zal de bereikbaarheid in het noorden door het pakket van 2 miljard structureel verbeteren.
Los van de 2 miljard euro voor het noorden, heeft het kabinet besloten 1,3 miljard euro uit te trekken voor verbetering van de spoorlijn tussen Amsterdam, Almere en Lelystad. De bereikbaarheidsproblemen van deze steden zijn groot. Bovendien is deze lijn wel rendabel te exploiteren. Eurlings vindt het geen probleem dat een deel van het geld dat voor de Zuiderzeelijn was gereserveerd (700 miljoen) nu wordt gebruikt voor verbetering van het spoor in de noordelijke vleugel van de Randstad. „Als we hadden besloten tot de aanleg van een Zuiderzeespoorlijn, was een deel van dit bedrag ook geïnvesteerd in het traject Amsterdam-Lelystad.”