TomTom wint slag Tele Atlas
NEW YORK (ANP) - Producent van navigatiesystemen TomTom heeft de strijd om Tele Atlas zo goed als zeker gewonnen. Zijn Amerikaanse concurrent Garmin trok vrijdag het bod op de Belgisch-Nederlandse leverancier van digitale kaarten in.
Het aandeel van TomTom steeg op de beurs in Amsterdam in reactie op het nieuws met 8 procent. Dat van Tele Atlas daalde met ruim 9 procent naar 29,18 euro.„Het ziet er positief uit”, zei een woordvoerder van TomTom gisteren. Hij benadrukte echter dat het bedrijf wil afwachten tot het benodigde aantal aandeelhouders zijn stukken heeft aangemeld. TomTom zal zijn verhoogde bod binnenkort formeel maken. „We hopen de overname voor het eind van het jaar af te ronden.”
TomTom betaalt 2,9 miljard euro voor Tele Atlas, waarmee het al nauw samenwerkt. Volgens analist Jos Versteeg van onderzoeksbureau Iris (Rabobank/Robeco) maakte Garmin weinig kans meer in de overnamestrijd.
Hij sprak gisteren van een „knock-outbod” en acht de kans dat TomTom nu nog achter het net vist nihil. Vorige week overtroefde TomTom een bod van Garmin, dat 2,3 miljard euro overhad voor Tele Atlas.
Garmin zei gisteren dat het een contract met de digitale kaartenmaker Navteq met zes jaar heeft verlengd. Garmin spreekt van een goede basis voor verdere samenwerking. Navteq wordt voor 5,6 miljard euro overgenomen door mobieletelefoonmaker Nokia en is op het wereldtoneel de enige echte concurrent voor Tele Atlas. Op de beurs steeg het aandeel van Garmin met 20 procent.
TomTom wist tijdens de overnamestrijd al een akkoord te sluiten met een groep aandeelhouders van Tele Atlas. Daarmee verzekerde de Nederlandse producent van navigatieapparatuur zich van een belang van 28,3 procent in Tele Atlas. Ook hierdoor was het moeilijk voor Garmin om de strijd met TomTom aan te gaan. Garmin had zelf een belang van ongeveer 5 procent in Tele Atlas opgebouwd.
Tele Atlas speelt een sleutelrol in de strategie van TomTom. De Nederlandse producent van navigatieapparatuur wil zich onderscheiden door betere en nauwkeuriger kaarten en wil de productie daarvan in eigen handen hebben. Nu al koopt TomTom vrijwel al zijn kaarten bij Tele Atlas. Tele Atlas op zijn beurt haalt 30 procent van zijn omzet bij TomTom. Volgens Versteeg passen de bedrijven vanwege de Nederlandse achtergrond ook cultureel goed bij elkaar.
Toch waren er voor Tele Atlas gegronde redenen om met TomTom in zee te gaan, zegt Versteeg. TomTom profileert zich onder meer door zijn kaarten via interactie met zijn gebruikers actueel te houden. Dat zou op termijn wel eens bedreigend kunnen zijn voor Tele Atlas. Verder is TomTom bezig een systeem te ontwikkelen dat ervoor zorgt dat automobilisten ”real time”-informatie hebben over files. Tele Atlas heeft zo’n systeem niet.
Omgekeerd heeft TomTom ook wat bij Tele Atlas te halen. De kaartenleverancier heeft goede contacten met autofabrikanten, waaraan het zijn kaarten levert. TomTom kan daarvan profiteren door Tele Atlas nu in huis te halen.