Coach, mediator en adviseur
Op 1 november kocht ik een nieuwe agenda. Een extra mooie. Eindelijk kon ik in alle rust een agenda uitzoeken. Jarenlang werd ik opgejaagd. Dan stonden er alweer zo veel afspraken voor volgend jaar op die laatste anderhalve pagina van mijn agenda dat het onverantwoord was om daar nog meer bij te krabbelen. Dan moest ik op stel en sprong aan een nieuwe.
Dit jaar is alles anders. Ik heb ontslag genomen per 31 december. Het nieuwe jaar ligt ongerept voor me. Als witte sneeuw op een vroege winterdag. Als spiegelglad water voor het oog van de zwemmer. Het geeft me een opwindend gevoel. Alles is nog mogelijk. Het avontuur lokt.Ineens heb je het: je wordt ondernemer. Iets ondernemends heeft er altijd ingezeten. Ik heb veel strafwerk gehad en moest vaak nakomen. In het tijdperk van het oude leren wees dat onmiskenbaar op veel initiatief. Ik maakte verder graag eigen keuzes. Hobby in plaats van huiswerk, opvallen in plaats van opletten. Eigen keuzes maken hoort bij ondernemer zijn. Deze wijsheid heb ik van www.ondernemerstest.nl.
Er moeten veel hobbels genomen worden voordat je met een voldaan gevoel je inschrijving bij de Kamer van Koophandel kunt plaatsen. Zo zegt mijn vrouw: „Je hebt toch een goede baan bij Eleos?” Ja. Ze heeft gelijk. Op de een of andere manier kan ik haar maar moeilijk laten delen in de opwinding van de lege agenda voor 2008.
Dan heb ik nog een zwager. Succesvol ondernemer. Daar schuif je tijdens een verjaardag onopvallend naast. Het wordt een avond vol tips en trucs. Vlak voor je naar huis gaat, krabt hij nog eens door zijn baard. „Een adviesbureau, zei je? Nou ja, ik wil niks zeggen, maar in de krant van de Kamer van Koophandel komen op het lijstje failliete bedrijven ongelooflijk veel adviesbureaus voor. Zo simpel is dat.”
Naam
Maar goed, winnaars haken nooit af en afhakers winnen nooit, zoals de Friesland Bank pleegt op te merken. Een van de eerste dingen die je moet doen, is een goede naam bedenken. Zo een die potentiële klanten een goed en vertrouwd beeld geeft, maar tegelijk aanspreekt.
Ik denk dan onmiddellijk aan het weer. Dat is een vertrouwd thema en iedereen heeft het erover. Maar bij nader inzien is het niet zo eenvoudig. Adviesbureau Lekker Weertje Vandaag klinkt heel goed, maar suggereert iets te veel dat er geen problemen zijn. En van gedoe moet je het als mediator, coach en adviseur hebben.
Adviesbureau ZDWVAWVDZ ziet er leuk uit. Een intrigerende lettercombinatie. Boeiend om uit te spreken. En nog waar ook: Zeer Donkere Wolken Verdwijnen Als Was Voor De Zon. In de natuur dan. Bij mensen is het zo simpel niet. Met zo’n naam krijgen klanten te hoge verwachtingen. Dan valt het weer vies tegen.
Adviesbureau VDR IDD is dan veel beter. Een uiterst realistische naam. Van De Regen In De Drup. Prachtig. Je lost niet alle problemen op. De zon laten schijnen is wat veel gevraagd. Maar van een forse regenbui naar een paar druppeltjes is een geweldige stap vooruit. Meetbaar resultaat. Daarvan zou iedereen gelukkig moeten worden. Ik heb die naam aan een marketeer voorgelegd. Het schijnt niet goed over te komen. Klanten zouden opteren voor de banalere versie: Adviesbureau Narekozo - Na regen komt zonneschijn. Maar dat vind ik dan weer lastig: als dat een soort wetmatigheid is, heb je geen duur adviesbureau nodig.
Dom lui dakloos
Waarvoor hebben mensen je trouwens nodig? Vanuit de theorie is dat niet eenvoudig uit te leggen. Ik ga organisatieadvies, mediation en coaching doen. Bij mijn opleiding voor mediator werd gezegd dat je als mediator vooral dom, lui en dakloos moest zijn. Dom: bemoei je niet met de inhoud, richt je op communicatie. Lui: laat de mensen zelf het werk doen. Dakloos: word geen partij. Ik vraag me af wie er geld wil betalen om iemand binnen te halen die ”dom lui dakloos” op zijn visitekaartje heeft staan.
Een adviseur dan? Toen ik in Tilburg mijn managementopleiding deed, begon hoogleraar Geurts met een indrukwekkende zin. Schrijf op: De eerste wet van Geurts: Goed nadenken helpt ook. Ik heb dat dictaat meteen in mijn hoofd gestampt. Hij heeft gelijk, dunkt me. Maar waarom zou je dan een offerte tekenen van een adviseur? Denk liever zelf na.
Een coach wil iets losmaken wat al in je zit. Hij leert je op een bepaalde manier naar jezelf te kijken. Kijken. Kun je toch zelf? Doe je ogen open. Kijk! Koop anders een spiegel bij V&D of een bril bij Hans Anders.
Aan het werk
Toch hebben organisaties of mensen in de praktijk af en toe iemand nodig die de parel weer opzoekt en oppoetst. De missie van het bedrijf, de drive waarmee je je werk begon. Die als mediator de communicatiekanalen ontkalkt. Dat helpt voor verdere ontwikkeling en groei. Geen ontwikkeling zonder bezieling.
Ik ga de boer op. Kijken of er iets te coachen valt, of te bemiddelen. Voor advies, training of interim-management in zorg of onderwijs. Op zoek naar klanten. Geen klanten, geen offerte. Geen offerte, geen geld. Geen geld, geen winst. Geen winst, geen inkomen. Krijgt mijn vrouw toch nog gelijk met die goede baan bij Eleos.
Ik heb niet voor niets een agenda gekocht. Ongerepte sneeuw is inspirerend omdat je erin kunt lopen. Het spiegelgladde wateroppervlak wil doorbroken worden door een heerlijke duik. Ik ga maar eens wat afspraken maken. Aan het werk, met SDP Advies.