Vervoerders bezorgd over roetfilter trucks
DEN HAAG (ANP) - De overheid moet veel meer investeren om de vrachtwagens in Nederland minder vervuilend te maken. De donderdag door het ministerie van VROM toegezegde extra 46 miljoen euro subsidie voor roetfilters volstaat bij lange na niet. Er moet nog minstens 50 miljoen euro bij.
Dat stellen KNV, TLN en EVO, de brancheorganisaties in het goederenvervoer in een reactie op de bekendmaking van het ministerie. De belangenclubs maken zich „ernstige zorgen” over het beschikbare subsidiebudget voor roetfilters. „Het is erg dat zo’n regeling aan z’n eigen succes ten onder dreigt te gaan”, aldus een woordvoerster van TLN.Vorig jaar hebben de brancheorganisaties, het ministerie van VROM en van Verkeer en tien gemeenten afgesproken dat ze de luchtkwaliteit in binnensteden willen verbeteren. De ondernemers investeren veel geld om hun wagenpark te voorzien van roetfilters en daar staan subsidies van het Rijk tegenover. Het subsidiebudget bedraagt bij elkaar opgeteld 116 miljoen euro.
Tot nu toe zijn in meer dan 14.500 vrachtwagens roetfilters ingebouwd. Het gaat volgens EVO, TLN en KNV vooral om grotere exemplaren, die doorgaans zo veel mogelijk de binnensteden mijden. In het begin waren er vooral roetfilters beschikbaar voor deze categorie vrachtwagens.
Voor de kleinere vrachtauto’s, die wél veel rondrijden in binnensteden, zijn pas sinds kort filters beschikbaar. De eigenaren van deze voertuigen dreigen nu subsidie mis te lopen. Volgens de brancheorganisaties is 30 miljoen euro van de nu door VROM toegezegde 46 miljoen euro al uitgegeven. Met het extra geld kan de branche waarschijnlijk slechts enkele weken toe.
Het Platform Detailhandel Nederland is net als TLN, EVO en KNV „zeer verontrust” over de gang van zaken. „Al na enkele maanden is de subsidiepot leeg, terwijl nog niet de helft van de vrachtauto’s die een filter nodig hebben gebruik heeft gemaakt van de subsidieregeling. Tel daarbij op alle bestelbussen en personenauto’s die ook aanspraak kunnen maken op de subsidie, en het wordt duidelijk dat de subsidiepot moet worden aangevuld.”