Onrust over wijzigingen buslijnen op Veluwe
APELDOORN - De voorgenomen wijzigingen van enkele buslijnen op de West-Veluwe per 9 december door busmaatschappij Veolia leidt tot onrust bij een aantal gemeenten. De Gelderse SGP-fractie heeft dinsdag om opheldering gevraagd bij Gedeputeerde Staten.
Als het aan busmaatschappij Veolia ligt, vervallen met ingang van de nieuwe dienstregeling in december de buslijnen 100 tussen Harderwijk en Zwolle, 101 tussen Nijkerk en Amersfoort en 104 tussen Harderwijk en Apeldoorn. Volgens woordvoerder Glenn Engelen komen echter enkele andere buslijnen daarvoor in de plaats. „Alleen onze reizigers die van Harderwijk naar Amersfoort willen, zullen voortaan vanaf Nijkerk met de trein verder moeten. Reizigers die vanuit Harderwijk via Elspeet, Uddel en Garderen naar Apeldoorn willen, krijgen te maken met een extra reistijd van tien minuten tot een kwartier.”Tientallen leerlingen uit Ermelo die op de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Apeldoorn zitten, zullen met ingang van de nieuwe dienstregeling ’s morgens en ’s middags gebruik kunnen maken van een speciale scholierenlijn, zegt directielid J. Heres van de Fruytier. „Alleen als ze eerder uit zijn, zullen ze op school moeten wachten of een alternatieve route moeten kiezen.”
De gemeenten Nijkerk en Putten zijn bepaald niet blij met de wijzigingen en hebben protest ingediend bij de provincie. De Gelderse SGP-fractie heeft met het oog op de onrust gisteren Gedeputeerde Staten om opheldering gevraagd. Volgens fractiemedewerker B. van de Weerd zijn met name een aantal scholieren en ouderen volledig afhankelijk van de met opheffing bedreigde verbindingen. „We begrijpen best dat het economisch gezien niet rendabel is om bepaalde lijnen te schrappen als er te weinig mensen in de bus zitten. Er moet echter wel een bepaald minimum van het aantal lijnen zijn, ook in kleine kernen als Elspeet, Uddel en Garderen. Wij zijn bang dat we als provincie nu onder dat minimum zakken.”
Van de Weerd wijst erop dat de provincie veel geld steekt om hoogwaardig openbaar vervoer in Gelderland te krijgen om automobilisten uit de auto te lokken, door bij bepaalde haltes reizigers kranten of een kop koffie aan te bieden. „Maar is het dan niet beter om provinciaal geld te besteden voor de situatie op de Veluwe, waar men allang blij is dat er af en toe überhaupt een ov-verbinding beschikbaar is?”
Veoliawoordvoerder Engelen begrijpt de commotie niet helemaal. „We hebben volgens afspraak in de zomer ons vervoersplan ingediend bij de provincie en die heeft groen licht gegeven. Waarom er dan nu pas ophef over ontstaat, verbaast ons.”
Van de Weerd hoopt dat het contract tussen de provincie als opdrachtgever en Veolia als uitvoerder ruimte biedt om de busmaatschappij te dwingen bepaalde lijnen intact te houden. „Als dat niet het geval is, moet de provincie zelf aangeven of ze bereid is geld te investeren in het in stand houden van bepaalde buslijnen.”