Binnenland

Ritten van regiotaxi Rivierenland gedaald

GELDERMALSEN - Het aantal ritten met de regiotaxi in de regio Rivierenland is dit jaar fors teruggelopen. Het zou gaan om een daling van ongeveer 40 procent.

Van onze correspondent
14 November 2007 09:09Gewijzigd op 14 November 2020 05:16

Directe aanleiding is de inschakeling van een callcenter. Dat leidde de eerste maanden van dit jaar tot forse wachttijden.„Het imago van de regiotaxi liep een forse deuk op, die de komende periode moet worden hersteld”, zegt M. Könings, wethouder van Geldermalsen en portefeuillehouder vervoer van de regio Rivierenland. Volgens hem is de terugloop van het aantal ritten vooral te wijten aan de nieuwe organisatie.

Tot 1 januari van dit jaar ging het project door het leven als Regiotaxi Rivierenland. Vanaf die datum werd het voortgezet onder de paraplu van de provincie Gelderland, waarbij een bureau in Arnhem de regie voerde over de dienstverlening in de Achterhoek, IJsselstreek, De Vallei en Rivierenland. Het vervoer bleef in handen van een samenwerkingsverband van meerdere regionale taxibedrijven. Nieuw was dat de vervoerders de telefoontjes van hun klanten niet meer zelf aannamen. Dat werd uitbesteed aan een callcenter in Tilburg.

Könings: „Dat zorgde aanvankelijk voor misverstanden, waardoor forse wachttijden ontstonden. De dienstverlening was onvoldoende.” De deelnemende gemeenten werden bedolven onder klachten en het aantal ritten daalde spectaculair. Er zou sprake zijn van een daling van 40 procent. Könings spreekt dat getal niet tegen. „Er doen nog wel gekkere percentages de ronde. De daling bij de WVG-reizigers valt mee; vooral bij het openbaarvervoergedeelte zijn de cijfers fors.”

De regiogemeenten zijn de klachten en de slechte cijfers beu. Onlangs ging er een brandbrief naar de provincie. Volgens portefeuillehouder Könings werkt het callcenter inmiddels naar tevredenheid. „Nu komt het erop aan het negatieve beeld te kantelen.” Provinciaal projectleider C. Sweere relativeert de problemen. Volgens hem wordt de daling van het aantal ritten overdreven. Onderzoek moet duidelijkheid bieden over de exacte cijfers en de oorzaken. Sweere bevestigt dat het callcenter in de aanloopperiode te maken had met kinderziektes. Zo belden er meer klanten dan verwacht, waardoor lijnen geblokkeerd raakten. „De problemen zijn verholpen, maar dat beeld blijft ons achtervolgen.” Verder zouden de prijsverhogingen per 1 januari 2007 negatief hebben gewerkt.

Volgens de projectleider ligt de daling van het aantal ritten niet aan de prestaties van de taxibedrijven. „We hebben net een tevredenheidsonderzoek afgerond. Daar komt men prima uit tevoorschijn.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer