Jongeren drinken meer na reclame voor alcohol op tv
UTRECHT - Jongeren die naar alcoholreclames kijken of naar een film waarin veel alcohol wordt gedronken, gaan direct meer alcohol drinken.
Dat blijkt uit een onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen in opdracht van Stichting Alcoholpreventie (STAP). Het onderzoek wordt binnenkort officieel gepresenteerd.Al langer is bekend dat blootstelling aan alcoholreclame op lange termijn leidt tot een hogere alcoholconsumptie. Het nieuwe onderzoek toont aan dat ook op korte termijn een effect op de consumptie zichtbaar is, waarschijnlijk door onbewust imitatiegedrag.
Voor het onderzoek werd gebruikgemaakt van diverse onderzoeksgroepen. Eén groep keek naar films en reclameblokken met daarin een plaats voor alcohol. De deelnemers van deze groep dronken tijdens het kijken per uur twee keer zo veel als jongeren die naar filmpjes zonder alcoholconsumptie keken.
Directeur Van Dalen van STAP doet naar aanleiding van het onderzoek een beroep op auteurs van filmscripts om minder alcohol in hun scripts te gebruiken.