Cipiers koesteren de bontebaardsleutel
WENUM WIESEL - Consumenten bezuinigen minder op hang- en sluitwerk dan voorheen, merken ze bij slotenfabrikant Nemef. „De nonchalance is voorbij.” Maar alle meerpuntssluitingen en cilindersloten ten spijt, een professionele inbreker komt altijd binnen. Zelfs bij Nemef. Inbraakvertraging, daar draait alles om. „Als inspecteurs onze sloten testen, kijken wij nagelbijtend op onze stopwatch.”
Een spel, zo noemt communicatiemanager Aat Booij van Nemef de voortdurende wedloop tussen de slotenfabrikant en het inbrekersgilde. „Op dit moment boren criminelen vaak een gaatje in het raamkozijn. Met een ijzerdraadje proberen ze vervolgens het raam te openen. Wij voorkomen dit door sloten op de raambomen te monteren. Als een bepaalde inbraakmethode vaak voorkomt, schroeven de keuringsinstituten de eisen weer op.” Innovatie verzekerd.Bij de oprichting in 1921 van de Nederlandse Meubelsloten Fabriek, kortweg Nemef, ligt het accent vooral op het afsluiten van dressoirs en kasten. Al snel rollen er ook opleg- en insteeksloten van de band. Karakteristiek voor beide varianten is de klaviersleutel, ook wel bontebaardsleutel genoemd. „Dit slot kent slechts twintig variaties. Dat maakte in die periode niet uit, simpel afsluiten was voldoende.”
Als in de jaren zeventig de inbraakcijfers stijgen, komt Nemef met cilindersloten. Een decennium later volgen bijzetsloten. „Op die manier voorkom je dat een dief met een koevoet de deur op kniehoogte openbreekt.” Sinds de jaren negentig komt de meerpuntssluiting steeds vaker voor. Nieuwste ontwikkeling is de toepassing van elektronica: een druk op de knop ontgrendelt de deur.
Niet iedere klant gaat gemakkelijk mee met nieuwe technieken. Zo koesteren cipiers in gevangenissen -justitie en defensie zijn belangrijke afnemers- de bontebaardsleutel. „Blijkbaar lopen bewakers toch graag met een imponerende sleutelbos rond. Het slot is niet veiliger, maar omdat een gedetineerde er niet bij kan, levert het geen risico’s op.”
Bij Nemef schermen ze graag met cijfers: „Als een woning voldoet aan de eisen van het Politiekeurmerk Veilig Wonen, is er (is0(
98 procent minder kans op inbraak. Dat blijkt keihard uit onderzoek”, aldus Booij. Hij maakt wel een kanttekening. „Als een inbreker wil én voldoende tijd heeft, komt hij altijd binnen. Inbraakvertraging, daar draait alles om. Een dief gunt zichzelf weinig tijd. Als zijn eerste poging mislukt, probeert hij het elders.” Het is weliswaar twaalf jaar geleden, maar zelfs Nemef kreeg ooit ongewenst bezoek, moet Booij met enige schaamte bekennen. Daarop zijn extra maatregelen genomen.(is2m(
Inspecteurs van Stichting Kwaliteit Gevelbouw (SKG) gaan de Nemefproducten regelmatig te lijf. Als een slot drie minuten standhoudt, levert dat een ster op. Vijf minuten is goed voor twee sterren, bij tien minuten wachten er drie sterren. „Maar dat is bijna niet mogelijk. We kijken altijd nagelbijtend op onze stopwatch als de inspecteurs hun werk doen.”
De fabriek staat sinds de oprichting in Wenum Wiesel, iets ten noorden van Apeldoorn. Hoewel de lage lonen van landen uit het Verre Oosten aantrekkingskracht uitoefenen, houdt Nemef met 250 medewerkers alles nog in eigen hand. Het bedrijf besteedt wel werk uit aan 300 werknemers van een zevental sociale werkplaatsen in de omgeving. „Daarmee drukken we de kosten”, aldus marketingmanager Léonie de Dreu.
Nemef -onderdeel van het Zweedse Assa Abloy- is naar eigen zeggen marktleider in Nederland. Het bedrijf zet jaarlijks 5 miljoen sloten af, dat komt neer op een omzet van ruim (is0(
50 miljoen euro. Het merk ligt bij de bekende ketens als Praxis, Gamma en Karwei, maar ook bij de professionele ijzerwarenhandel.(is2m(
Een probleem vormt het gebrek aan kennis in met name bouwmarkten. „Er loopt daar veel ongeschoold personeel rond. Bovendien is het verloop groot.” Ter compensatie verzorgt Nemef cursussen, levert het bedrijf uitgebreide handleidingen en gebruikt het zichtverpakkingen. „Consumenten kunnen hun oude slot over het nieuwe leggen om zo de maat te controleren.”
Lange tijd moest Nemef opboksen tegen de betere naamsbekendheid van concurrent Lips. Landelijke reclamecampagnes brachten daarin verandering. Toch blijft kwaliteit bovenaan staan, aldus Booij. „Een paniekbalk dient gewoon te werken als mensen plotseling naar buiten moeten. Weigert zo’n mechanisme dienst, dan gooi je een opgebouwde naam direct weer te grabbel.”
Om die reden wordt in de testkamer hang- en sluitwerk tot het uiterste beproefd. Dag en nacht gaan deuren open en dicht. „Tot wel 100.000 keer, open en dicht.”