Chaos op het spoor rond Amsterdam
Een ongeval op het spoor, waarbij iemand werd aangereden door een trein bij station Amsterdam–Sloterdijk, leidde ertoe dat het treinverkeer rond Amsterdam gisteravond vanaf 19.45 uur volledig plat lag. Pas tegen 23.00 uur kwam het weer mondjesmaat op gang.
De problemen ontstonden kort voor de avondspits. De vertragingen die daarvan het gevolg waren, liepen tijdens de spits steeds verder op. De verkeersleiders slaagden er niet in de vele rangeerbewegingen op elkaar af te stemmen.
Volgens een woordvoerder van de Railverkeersleiding waren treindienstleiders in Amsterdam, verantwoordelijk voor de seinen en wissels, „het overzicht totaal kwijt.” Tijdens de spits ging het, aldus de zegsman, nog redelijk, maar vanaf acht uur stopten ze ermee. De treindienstleiders kwamen er niet meer uit.
Volgens de Railverkeersleiding komt het wel vaker voor dat na een incident een korte pauze wordt ingelast om het treinverkeer weer in het gareel te krijgen. „Maar wat er nu is gebeurd in Amsterdam, is vrij extreem.”
Tegen 23.00 uur gingen er weer treinen rijden van Amsterdam naar Uitgeest en Duivendrecht. Daar konden passagiers overstappen naar respectievelijk Utrecht en Alkmaar.
Metro
Vanuit Amsterdam reden na middernacht nog geen treinen in de richtingen Schiphol, Haarlem en Weesp. Op plekken waar geen ander openbaar vervoer is, zette de NS bussen in. Verder werden reizigers geadviseerd met de metro naar andere stations te gaan, van waaruit wel treinen vertrokken.
Volgens FNV Bondgenoten brak er gisteravond paniek uit onder de medewerkers die bij calamiteiten het personeel de weg moeten wijzen. „Deze konden het niet meer aan, waarop enkelen van hen naar huis zijn gegaan”, meldde een woordvoerder van de bond. „Het is te vergelijken met de chaos op Koninginnedag: toen was het overzicht ook helemaal weg.”
Conducteurs riepen volgens passagiers in de trein om dat er in Amsterdam een staking onder NS–personeel was uitgebroken. De NS ontkent dat. Het bedrijf schreef de problemen toe aan de aanrijding bij Sloterdijk in combinatie met een stroomstoring bij Alkmaar.
Breuk
De ondernemingsraad (OR) van NS Reizigers heeft gisteren het vertrouwen in de Belgische hoogleraar Peeters opgezegd. Deze hielp de OR bij de ontwikkeling van een alternatief dienstrooster. „Er is geen basis voor vertrouwen”, zo verklaart OR–voorzitter G. Wold de breuk met Peeters. Vooral problemen rond het contract zijn daar volgens hem de oorzaak van.
De Antwerpse hoogleraar Peeters kreeg in juli de opdracht om de OR te ondersteunen bij de ontwikkeling van een nieuw dienstrooster als alternatief voor het rondje om de kerk. Dat was onderdeel van het akkoord tussen de vakbonden en de NS dat in juni, na de stakingen, alsnog werd ondertekend.
Overigens werd Peeters tegelijkertijd door de directie van de spoorwegen ingehuurd als adviseur. Voor beide opdrachten zou hij rond de 6 miljoen gulden krijgen.
Het contract met de OR was nog niet getekend. De raad gaat op zoek naar een andere deskundige die mee kan helpen aan een nieuw rooster. „Peeters is niet onvervangbaar”, aldus Wold, die vorige week al liet weten sneller wijzigingen in de diensten te willen. Het nieuwe rooster zou in december 2002 in moeten gaan, maar volgens de OR–voorzitter is januari van dat jaar beter.