Consument

Schoonheid van de Schepper

”Zelfontplooiing is wellicht ook goed voor je rimpels”, kopt een Loesjekaart aan het prikbord in de cursusruimte van de StyleColor Academy. Sinds deze maand mag het Emmeloordse adviescentrum zich de eerste officieel erkende opleiding op het gebied van kleur en stijl noemen. Bijzonder is dat de eigenaren werken vanuit een christelijke visie. „Schoonheid mag, als het maar tot Gods eer is.”

Ellen van de Beek
9 November 2007 16:25Gewijzigd op 14 November 2020 05:16
Hilde Dragt (l) en Anja Goudzwaard van de StyleColor Academy: „Het gaat om Gods eer, niet om die van ons. Vanuit die gedachte mag je zoeken naar de uitstraling die bij je past.” Foto’s RD, Sjaak Verboom
Hilde Dragt (l) en Anja Goudzwaard van de StyleColor Academy: „Het gaat om Gods eer, niet om die van ons. Vanuit die gedachte mag je zoeken naar de uitstraling die bij je past.” Foto’s RD, Sjaak Verboom

Imagebuilding is in. Het daarbij inroepen van de hulp van professionele coaches ook. Adviesbureaus op het gebied van persoonlijke ontplooiing schieten als paddenstoelen uit de grond. Toen Anja Goudzwaard en Hilde Dragt samen StyleColor oprichtten, waren ze nog een uitzondering. „We waren pioniers.”In 1999 begonnen beide dames een kleur- en stijladviesbedrijfje in combinatie met een kledingwinkel en een kapsalon. De vrouwen komen elk uit een heel verschillende tak van sport. Goudzwaard is van origine sociaal werkster en schoolde zich later om tot kleur- en stijlconsultant; Dragt is kapster en visagiste. De combinatie bleek prima werkbaar. „We vullen elkaar goed aan.”

In het Emmeloordse centrum kunnen mensen snuffelen in de kleine, maar complete kledingzaak -„Helaas, nu nog alleen vrouwenkleding”-, zichzelf een nieuw kapsel laten aanmeten of een persoonlijk kleur- en stijladvies ontvangen.

In dat laatste geval bepaalt de bezoeker samen met Goudzwaard, Dragt of een collega wat voor type hij of zij is: lente, zomer, herfst, of winter. Bij de verschillende seizoenen horen verschillende kleuren. Lentetypes komen bijvoorbeeld het beste tot hun recht in warme, frisse kleuren, terwijl wintertypes floreren in helderwit, vlammend rood of ijzig blauw. Met dat advies op zak moet kleding aanschaffen een stuk makkelijker worden.

Naast het geven van persoonlijke adviezen leidt de StyleColor Academy mensen op tot professioneel kleur-, stijl- en imageconsultant en biedt ze onder andere cursussen presentatietechniek en omgangsvormen aan, vooral op de zakelijke markt.

Dromen
Het is opvallend dat de dames van StyleColor werken vanuit een christelijke visie.

Het idee voor het adviescentrum komt bij Goudzwaard vandaan. Tijdens haar werk voor de zendingsorganisatie Operatie Mobilisatie (OM) -haar man is directeur van de Nederlandse afdeling- begon het te kriebelen. „Ik voelde me altijd aangetrokken tot schoonheid, kunst, creativiteit en kleuren. Maar ik kon er nooit echt iets mee. Voelde me er schuldig over, juist ook omdat ik zendingswerk deed. Wie heeft er nu wat aan dergelijke nutteloze dromen, dacht ik. Mág een christen zich daar eigenlijk wel toe aangetrokken voelen?”

Haar dromen lieten Goudzwaard niet los. „Ik ontdekte dat de Bijbel veelvuldig spreekt over schoonheid. De beschrijvingen van de tabernakel en de tempel bijvoorbeeld zijn weelderig, met oog voor detail, versieringen, vormen en kleuren. Het Hooglied staat vol beschrijvingen van lichamelijke schoonheid, Ezechiël 16 spreekt over God Die een vrouw bekleedt met sieraden en fijne stoffen.”

Goudzwaard kwam tot de conclusie dat Gods Woord schoonheid op zichzelf niet afkeurt, wel de manier waarop sommige mensen met die schoonheid omgaan. „Het gaat om Gods eer, niet om die van ons. Vanuit die gedachte mag je zoeken naar de uitstraling die bij je past.”

Daarbij kwam dat Goudzwaard in landen als Afrika en India -die ze in opdracht van OM bezocht- mensen zag die zich, hoe arm ze ook waren, bekommerden om hun uiterlijk. „Ze hadden bijvoorbeeld wel tien sarongs in verschillende kleuren, verkleedden zich voor elke gelegenheid, zorgden ervoor dat ze er hoe dan ook mooi uitzagen. Dat inspireerde mij. Kennelijk heeft schoonheid en uitstraling zelfs in de armste gebieden een functie, zin.”

Buitenproportioneel
Volgens de eigenaren van StyleColor is de aandacht voor het uiterlijk onder christenen nogal eens ondergewaardeerd of verwrongen, terwijl de aandacht voor mode en lifestyle onder niet-christenen buitenproportioneel groot is. Dragt: „Vrouwen in onder andere de reformatorische kring kampen wat hun uiterlijk betreft nogal eens met een laag zelfbeeld. Ze kiezen vaak voor onopvallende veiligheid, voor de code die de omgeving voorschrijft. Er kwam hier eens een vrouw voor wie een klassieke kledingstijl stond voor christelijk. Terwijl ze een romantisch type was en een bloemetjesjurk haar veel beter bleek te staan.”

Volgens Goudzwaard hebben juist christenen -als het goed is- redenen om te stralen. „God heeft elk mens uniek gemaakt. Dat mag zichtbaar zijn. En God schiep toch ook kleuren? Hij maakte geen zwart-witwereld.” Dragt: „De gebrokenheid blijft, natuurlijk, we hebben ook de opdracht integer met ons uiterlijk om te gaan. Maar juist christenen kunnen door middel van hun uitstraling iets kenbaar maken aan de wereld.”

Lopen mensen door meer aandacht voor uiterlijk, kleding en presentatie niet het gevaar te veel met zichzelf bezig te zijn? Goudzwaard: „Nee, als je één keer goed naar jezelf kijkt en ontdekt welk type mens je bent en welke kledingstijl je staat, hoef je daar vervolgens niet meer over na te denken, of je onzeker over je uiterlijk te voelen. Dat schept ruimte voor andere dingen. En je hoeft niet meer zonodig mee te doen met de waan en de trends van de dag.”

Keihard
In de modewereld van vandaag wordt het met name vrouwen steeds moeilijker gemaakt zich een eerlijk beeld van zichzelf te vormen. Modeuitingen in bladen en media zijn meer en meer gemanipuleerd en geven een vertekend ideaalbeeld van hoe een vrouw eruit moet zien. Plastische chirurgie neemt een enorme vlucht en wordt allang niet meer alleen toegepast om gezondheidsredenen. Goudzwaard en Dragt hebben er geen goed woord voor over.

Dragt: „Pas kwam er hier een vrouw van nog geen dertig die zich wilde laten opereren omdat ze te dik zou zijn. De klakkeloosheid waarmee ze dat zei vond ik zó schokkend. Ik vind het heel gemakzuchtig eigenlijk. Er zijn genoeg andere manieren om aan jezelf te werken - als dat al nodig is. Ze was gewoon een mooie vrouw.”

De modewereld is keihard, beamen beide dames. „Daartegen willen wij ons verzetten. Als wij mensen opleiden, proberen we er op te wijzen dat het er niet om gaat wie de mooiste is. Concurrentie op dit vlak is iets verschrikkelijks. Het gaat er om dat mensen ontdekken wat bij ze past, waarin ze het best tot hun recht komen.”

Meer informatie: www.stylecolor.nl

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer