Nederland pompt 16 miljoen in toerisme Antillen
De Nederlandse regering heeft 16 miljoen gulden beschikbaar gesteld voor de Nederlandse Antillen om het toerisme uit het slop te halen. Het toerisme op de Antillen kreeg een klap na de aanslagen in de Verenigde Staten op 11 september.
De vijf eilanden (Curaçao, Bonaire, Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba) krijgen ieder een bijdrage. Curaçao krijgt met ruim 8 miljoen gulden het meeste. Daarnaast dragen de Curaçao Tourism Development Board en de Curaçao Hotel and Tourism Association samen 1,3 miljoen gulden bij aan de marketingplannen. Bonaire krijgt ruim 1,5 miljoen gulden, Sint Maarten 4,4 miljoen gulden, Sint Eustatius 800.000 gulden en Saba 840.000 gulden.
Het toerisme was voor 11 september juist op de goede weg. In totaal bezochten de eerste negen maanden van dit jaar ongeveer 160.000 toeristen Curaçao. Met 40.000 bezoekers, een stijging van bijna 9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, is Nederland de grootste markt voor het eiland.
Met het Noodplan Marketing Toerisme proberen de eilanden de schade voor de Antilliaanse economie te beperken. De marketingactiviteiten richten zich niet alleen op de Verenigde Staten, maar ook op Nederland, andere landen in Europa en landen in Zuid-Amerika.
Sint Eustatius en Saba krijgen samen ongeveer 275.000 gulden voor de organisatie van excursies voor toeroperators en toeristenbureaus naar de twee eilanden. Zo willen ze het toeristisch product van de eilanden onder de aandacht brengen.