Chip goed voor supermarkt en klant
AMSTERDAM (ANP) – De invoering van een speciale chip levert supermarkten mogelijk meer omzet op uit de verkoop van verse producten. Klanten varen er wel bij omdat ze minder vaak misgrijpen.
Dit blijkt uit een twee jaar durende proef, waarbij kratten groenten werden voorzien van de chip. De weg van leverancier naar de winkelschappen kon met behulp van de chip nauwgezet worden gevolgd.„De hele keten, de logistiek wordt veel transparanter en leveranciers en winkeliers kunnen zo veel efficiënter werken. Er kunnen minder fouten worden gemaakt", aldus adjunct-directeur Roorda van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van supermarkten. De chip geeft ook informatie over voorraden en houdbaarheidsdata.
Of de chip snel op grote schaal wordt ingevoerd, is nog de vraag. Hoewel de proef als geslaagd wordt beschouwd, zijn er nog wel kinderziektes die moeten worden verholpen, aldus het CBL. Met de invoering is bovendien een flinke investering gemoeid.