Fileaanpak werpt eerste vruchten af
ROTTERDAM - De nieuwste fileaanpak van het ministerie van Verkeer en Waterstaat begint vruchten af te werpen. Zo blijkt een betere afstelling van verkeerslichten de dagelijkse file op de A1 bij Apeldoorn op te lossen.
Het groepsgewijs invoegen in plaats van ritsen maakt het mogelijk bij wegwerkzaamheden tot 200 auto’s per uur extra over één rijstrook te laten rijden, blijkt uit proeven in onder meer Twente en Limburg.Verkeersminister Eurlings maakte deze tussenresultaten van de zogeheten FileProofaanpak dinsdag bekend op een congres in Rotterdam.
Eurlings heeft ook grote plannen voor de aanpak van drugsgebruik in het verkeer. Weggebruikers komen nu nog vaak weg met drugsgebruik, maar daar komt waarschijnlijk snel een eind aan. Dat bleek dinsdag tijdens een debat tussen de Tweede Kamer en de minister van Verkeer. Eurlings wil met zijn collega Hirsch Ballin de wet zo wijzigen dat drugsgebruik door verkeersdeelnemers helemaal niet meer wordt toegestaan. De minister wil gaan experimenteren met een testmethode op drugs die in Australië haar betrouwbaarheid al heeft bewezen.
Op het filecongres heeft Eurlings dinsdag de VanAnaarBeter-prijs 2007 uitgereikt aan de Verkeersinformatiedienst (VID) voor het beste particuliere initiatief tegen files. De dienst zet bij wegwerkzaamheden op strategische plekken tekstkarren neer. Deze verplaatsbare informatieborden geven actuele informatie over de reistijd via de weg waarop wordt gewerkt en van een alternatieve route.
De jury kende twee eervolle vermeldingen toe, aan de projecten ”Fietsen met beleid” van het Universitair Medisch Centrum St Radboud in Nijmegen en aan ”De Kilometerverzekering.nl”.
De fileaanpak nieuwe stijl loopt sinds begin dit jaar. Zo is het team Groene Golf actief, bestaande uit speciaal opgeleide technici die wegbeheerders adviseren over een betere afstelling van verkeersregelingen. In sommige gevallen is de wachttijd met 80 procent verminderd. De wachttijdvermindering dankzij het team heeft een waarde van 10 miljoen euro op jaarbasis.
Eurlings maakte verder bekend dat het aantal kijkfiles door calamiteitenschermen met 20 procent is verminderd en dat dankzij het gebruik van routeborden voor het rustiger en veiliger van rijbaan wisselen op de A12 bij Arnhem de ochtendspits een halfuur later begint en aan het einde van spits automobilisten 10 kilometer per uur harder laat doorrijden.
De VanAnaarBeter-prijs is door Verkeer en Waterstaat ingesteld voor bewezen initiatieven van bedrijven, kennisinstellingen en burgers om de files te verminderen. Dit jaar werden twaalf ideeën genomineerd uit meer dan honderd inzendingen. De winnaar ontvangt een bronzen sculptuur die mobiliteit verbeeldt van kunstenaar Jansen uit Nijmegen.
Eurlings gaf dinsdag op het congres over files het startsein voor een proef in de regio Rotterdam om het aantal kijkfiles tegen te gaan. Auto’s die na een ongeluk op de snelweg zwaar zijn beschadigd, worden afgedekt met hoezen. Hierdoor worden automobilisten minder afgeleid. Rijkswaterstaat verwacht dat het aantal opstoppingen fors zal dalen. Als de proef op de A20, de A15, de A16 en de A4 slaagt, volgt de rest van Nederland. Bij ongevallen met persoonlijk letsel worden grote calamiteitenschermen neergezet. Weginspecteurs van Rijkswaterstaat, die na een ongeval vaak als eerste ter plaatse zijn, hebben de compact verpakte hoezen in hun auto liggen.