Economie

Matige zomer drukt cijfers Unilever

ROTTERDAM - Het matige zomerweer in Europa en reorganisatiekosten hebben de resultaten van Unilever in het derde kwartaal gedrukt. Dat heeft het voedingsmiddelenconcern donderdag bekendgemaakt.

Redactie economie
2 November 2007 08:31Gewijzigd op 14 November 2020 05:14

De omzet van Unilever, bekend van merken als Ola, Dove, Becel en Knorr, kwam uit op 10,2 miljard euro, 1 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst bedroeg 1,4 miljard euro, 6,6 procent lager dan een jaar geleden.De onderliggende verkopen, de verkopen zonder effecten van overnames en wisselkoersverschillen, stegen in het derde kwartaal met 4,5 procent. De nettowinst kwam ruim een derde hoger uit op 1,06 miljard euro.

Unilever verkocht minder ijs en dranken door het mindere zomerweer in Europa. Hierdoor stagneerde hier de groei. Ook verkocht Unilever minder producten voor de persoonlijke verzorging dan in de eerste zes maanden van dit jaar. Dit kwam onder meer door de overgang naar een nieuw it-systeem in de Verenigde Staten.

In augustus kondigde Unilever grootschalige herstructureringsplannen aan. Deze zijn al in het derde kwartaal versneld ingevoerd. Het concern gaf al 234 miljoen euro uit voor deze ingrepen en dit drukte de bedrijfswinst van het concern. De herstructurering moet vanaf 2010 een jaarlijkse besparing van 1,5 miljard euro opleveren.

Onderdeel van de herstructurering is de sluiting van drie fabrieken in Nederland. Bijna 500 werknemers verliezen hun baan. De fabrieken produceren te weinig en tegen te hoge kosten. Andere fabrieken in Europa nemen de productie van onder meer Calvémayonaise, Cif en Knorrmaaltijden over.

Ondertussen leiden de nog steeds voortdurende stakingen bij het concern tot leveringsproblemen. Het overleg tussen de vakbonden en Unilever over een sociaal plan voor personeel van drie Nederlandse fabrieken die gaan sluiten, heeft niets opgeleverd. Dat betekent dat de stakingen onverminderd doorgaan.

De levering van producten als Cifschuurmiddel, Unoxrookworst en Blue Bandmargarine (500 gramverpakking) aan de winkels begint problemen op te leveren. „Het hangt van de individuele voorraad van de winkels af of er lege schappen zijn”, aldus de woordvoerster van het concern.

Sinds twee weken voeren werknemers van vijf van de zes Nederlandse fabrieken actie tegen het besluit van Unilever de fabrieken in Delft (Calvé), Vlaardingen (Cif) en Loosdrecht (Knorr) te sluiten. Ook eisen ze betere cao-afspraken. De productie in de fabrieken ligt regelmatig stil.

De gisteren gepresenteerde cijfers werden goed ontvangen door beleggers. Het aandeel steeg met bijna 5 procent op het Damrak aan het eind van de ochtend. Voor analisten lagen de uitkomsten in de lijn der verwachting. „Over het geheel genomen zijn het degelijke resultaten gezien de huidige lastige marktomstandigheden voor fabrikanten van voedingsmiddelen”, aldus een analist van Morgan Stanley.

De stijging van grondstoffen wist Unilever op te vangen door prijsverhogingen en besparingen. In opkomende markten in Azië en Zuid-Amerika deed Unilever goede zaken. Ook deden culinaire producten, dressings, spreads en schoonmaakproducten het wereldwijd goed.

Het bedrijf handhaaft de verwachtingen voor 2007. De omzetgroei komt volgens het concern uit aan de bovenkant van de bandbreedte van 3 tot 5 procent. „We houden het momentum van de eerste helft van dit jaar vast”, aldus Patrick Cescau.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer