„Ook loods voor vrachtwagens”
UTRECHT (ANP) - Net als in de scheepvaart moeten loodsen het vrachtverkeer over de weg veiliger maken. Dat stelde de Fietsersbond woensdag.
De bond pleit in een brief aan de Tweede Kamer en aan minister Eurlings van Verkeer voor een experiment. Loodsen stappen aan de rand van de bebouwde kom in en begeleiden de chauffeur veilig door drukke steden.De Fietsersbond komt met het voorstel omdat ondanks de sinds 2003 verplichte dodehoekspiegel het aantal dodelijke ongevallen met vrachtwagens weer op hetzelfde peil ligt als in de periode daarvoor. In 2006 kwamen negentien fietsers om het leven doordat een chauffeur van een rechtsafslaande vrachtwagen hen over het hoofd zag.
Ook dit jaar is alweer een aantal doden te betreuren. De afgelopen week kwamen twee vrouwen om het leven bij ongevallen met vrachtwagens in Alkmaar en in Haarlem. In 2002 lag het aantal doden door dodehoekongevallen nog op zes, aanzienlijk lager dan nu het geval is.
De Fietsersbond en het onderzoeksinstituut SWOV vermoeden dat de afname van destijds verband hield met de voortdurende aandacht die media toen aan het onderwerp besteedden. De toename van het aantal doden in de laatste jaren zou te verklaren zijn doordat de attentie op het probleem bij chauffeurs en fietsers is afgenomen.
Amsterdam is volgens de Fietsersbond de meest geschikte gemeente voor een proef met vrachtwagenloodsen. „Daar sterven gemiddeld vier mensen per jaar door dodehoekongevallen. Daarmee is de stad op dit gebied de gevaarlijkste gemeente van Nederland”, aldus een woordvoerster. „Stadswachten of verkeersregelaars zouden het loodswerk kunnen uitvoeren.”
Op 6 november debatteert de Tweede Kamer over de verkeersveiligheid. Het voorstel van de Fietsersbond komt dan waarschijnlijk ook ter sprake.